Opinie: Elly’s Choice is geen Spotify voor boeken

Snoerens column

Auteur: Jurgen Snoeren - 28-08-2014PublieksmediaOpinie: Elly’s Choice is geen Spotify voor boeken

Onze columnist Jurgen Snoeren was er vanochtend al vroeg bij met zijn mening over Elly's Choice. Hieronder leest u zijn opinie:

Gisteren werd bekend dat de uitgeefconcerns VBK en Dutch Media een “literaire spotify” hebben gelanceerd. De term is van de Volkskrant en geeft eigenlijk meteen aan wat voor verwarring er nog steeds bestaat over de verschillende soorten modellen van streaming diensten er zijn.
Spotify wordt gekenmerkt door het feit dat de gebruiker voor een vast maandbedrag toegang heeft tot alle beschikbare muziek. Dit biedt “Elly’s Choice”, zoals de nieuwe Nederlandse dienst gaat heten, niet. Hier gaat het om een vast maandbedrag van € 2,99 bij een jaarabonnement, waarvoor de abonnee elke maand tien titels krijgt, die worden geselecteerd door een groep redacteuren en uitgevers.

Dit is dus precies het tegengestelde van wat Spotify biedt: geen vrije keuze, maar een opgelegd aanbod van een vaststaand aantal titels.

Dat er wordt beloofd dat tenminste vijf titels bestsellers zijn en dat de abonnee nog eens korting krijgt op dertig andere titels, maakt niet uit. Elly’s Choice is een manier voor de uitgeefconcerns om zelf in de hand te houden welke titels ze verkopen, waarbij ze een gegarandeerde afname creëren van minder populaire titels die ze naast de bestsellers aanbieden.

Je kunt je ook de vraag stellen hoe lang ze de belofte kunnen volhouden om vijf bestsellers per maand aan te bieden die “tenminste 25.000 exemplaren hebben verkocht”. Vijf per maand is zestig per jaar – dat is nogal wat.

Elly’s Choice is dus eerder een marketingkanaal dan een echte online consumentendienst. Echte Spotify’s voor boeken, zoals 24/7, Scribd, Amazon’s Kindle Unlimited, Oyster of Entitle bieden ongelimiteerde toegang en Entitle biedt zelfs al het downloaden van de boeken op je device.

Het proefabonnement stond niet toe om een boek te downloaden, dus kon ik ook niet achterhalen welke vorm wordt aangeboden, maar het lijkt voor de hand liggen dat het om ePubs zonder DRM gaat, wat in Nederland inmiddels de standaard is. Helaas kan ik nergens meer informatie vinden over hoe het downloadproces gaat, over de betalingswijze, over e-boeken in het algemeen, er staan geen algemene voorwaarden en contactgegevens. De website vermeldt dat de boeken geschikt zijn voor tablet, e-reader, telefoon en computer, maar niet op welke manier – en welke besturingssystemen.

Het gebrek aan gegevens in verontrustend voor iets dat toch in feite een webshop is. Waar moet ik zijn voor meer informatie? Wie moet ik bellen als er iets fout gaat? De vormgeving ziet er prettig, dat wel, maar alles geeft me het gevoel dat het nog niet af is. De gemiddelde consument zal niet weten waar hij of zij aan toe is.

Er lijkt me nog heel wat werk aan de winkel voor Elly’s Choice. Ik ben benieuwd of ze aan de gewenste 100.000 gebruikers komen zoals de Volkskrant vermeldde. Voor mijzelf is het aanbod te beperkt. Als ik lid wordt van een online dienst wil ik kunnen kiezen uit het gehele aanbod en niet afhankelijk zijn van een selectieprocedure. Maar misschien ben ik wel niet de doelgroep en zijn er mensen die dit juist prettig vinden.

Het enige dat ik niet kan goedkeuren is het gebrek aan informatie op de site. Dat is gewoon niet de manier waarop men in deze tijd met de consument omgaat. Gelukkig is dat snel te herstellen en ik ga er dan ook vanuit dat het de haast was om de “race” (weer de Volkskrant) met Meulenhoff/WPG te winnen.
 

Geef uw mening hieronder en/of via de poll (rechtsboven aan deze pagina)





4 Reacties op Opinie: Elly’s Choice is geen Spotify voor boeken

Ian Muller
op 05-09-2014 om 13:59

Natuurlijk is er ruimte in de markt voor een e-boekenclub. Of dit een werkelijke innovatie betreft is zeer de vraag. In mijn ogen gaat het vooral om een bestaand business model in een nieuwe elektronisch jasje. Welke uitgever komt nu eens met een holistisch aanbod waarin de auteur en zijn verhaal centraal staan en waarbij alle media en extensies waarin dit verhaal kan verschijnen worden vervlochten?

Anouk Binkhuysen
op 01-09-2014 om 13:59

Elly's choice doet mij qua marketingconcept denken aan wat 'Eliza was here' is voor de reisbranche. Een 'fictief' persoon die de een goede selectie voor jou maakt van 'must-reads' deze maand.
Ik denk dat dergelijke concepten voor de uitgeefbranche zeker kansrijk zijn, er zal zeker een grote groep lezers zijn die het prettig vindt dat er een selectie voor ze wordt gemaakt. Ik zou als ik Elly was alleen iets meer differentiëren in het aanbod en meer 'ruwe diamantjes' in het aanbod zetten. Of om in de termen van Eliza, daar waar iedereen rechtsaf slaat, gaat Eliza linksaf. Elly, verras de klant!

Femke Leemeijer
op 29-08-2014 om 13:59

Helemaal eens wat de summiere informatie betreft, maar nieuwsgierig als ik ben, heb ik meteen maar even die 25 euro betaald om te kijken hoe het werkt. Heel gebruiksvriendelijk, dat is zeker. Het aanbod vind ik niet interessant genoeg, en streaming is inderdaad iets anders. Maar wel spannend dat er nu beweging is die wat grootscheepser wordt opgemerkt!

Erica
op 28-08-2014 om 13:59

Helemaal onderaan de site van Elly staan een soort van pijltjes. Als je daar op klikt krijg je een uitrolschermpje waarop veel antwoorden op bovenstaande vragen te vinden zijn. Beetje verstopt, dat ben ik meteen met je eens!


Reageren