De meesterzet van Bol.com

Bob van Duurens column

16-09-2014De meesterzet van Bol.com

Tijdens Manuscripta in Utrecht heeft het CPNB LeesID geïntroduceerd, een centraal boekenplankje voor kopers van e-books. Via LeesID hebben consumenten een centrale toegangsplek tot ál hun e-books, ongeacht waar ze gekocht zijn.

De stuwende kracht achter LeesID was Bol.com, en dat is begrijpelijk: niet alleen is Bol.com de grootste leverancier van e-books in Nederland, ze willen dat ongetwijfeld ook blijven, wat met de hete adem van Amazon en Apple in de nek een uitdaging is. LeesID als 'collectief' initiatief voor het Nederlandse boekenvak pushen klinkt dan verstandig, maar is niets minder dan een commerciële meesterzet.

In het door het CPNB uitgegeven persbericht wordt gemeld dat naast Bol.com ook Managementboek.nl, Ebook.nl, Boeken.com en The Read Shop aan LeesID meedoen. Met andere partijen – waaronder Bibliotheek.nl – worden gesprekken gevoerd. Ongeacht op welke website een consument zich bevindt, via de LeesID-knop wordt een compleet geïntegreerd boekenplankje getoond, met daarop ook de e-books die bij andere websites zijn gekocht – en straks dus ook geleend.


Wanneer ik betrokken partijen over LeesID spreek, wordt meteen benadrukt dat de verschillende e-tailers niet kunnen zien waar de andere boeken zijn gekocht die een klant op zijn boekenplankje heeft staan. Begrijpelijk (en deels onjuist), maar verder volkomen irrelevant. Veel interessanter dan wáár een klant een e-book heeft verkregen is natuurlijk wélk boek een klant heeft gekocht of geleend; immers, op basis van die – voorheen onbekende – informatie kan Bol.com hun klant nóg beter adviseren.

De enkele dagen later aangekondigde geheel vernieuwde Bol.com-app – toeval bestaat niet – zal daar ongetwijfeld een belangrijke rol in gaan spelen. Stel je immers voor: alle e-books die ik geleend heb of bij Managementboek.nl of bij ebook.nl heb gekocht zijn nu bekend binnen die app. Suggesties voor nieuwe titels en de bijbehorende in-app aankoop zijn het logische gevolg. De collega e-tailers hebben het nakijken.

De strategie van Bol.com is in één woord briljant. Een meesterzet, zo je wilt. Om de klantbeleving nog verder te optimaliseren zou Bol.com eenvoudig een vinkje 'Bied tweedehands aan' naast elke titel op het LeesiD-plankje kunnen plaatsen, daarmee Tom Kabinet overbodig makend. En ook het NUV en de GAU kunnen dan het spoedappel achterwege laten. Immers, belangrijk punt in de visie van NUV en GAU is dat Tom Kabinet niet kan garanderen dat een geüpload e-book legaal is verkregen. LeesID neemt die angst weg; immers, op het LeesID-plankje staan alleen legaal verkregen e-books. Als de rechter straks vasthoudt aan het feit dat e-books mogen worden doorverkocht, dan is LeesID dé tool om dat rechtmatig te doen. Zo heb ik straks een bomvol kabinet met tweedehands e-books te koop. Wie maakt me los?

Zoals gezegd: een meesterzet. Nou ja, totdat Amazon zich bij LeesID aansluit, natuurlijk. Dan zou dit sympathieke initiatief zich wel eens tégen de Nederlandse e-tailers kunnen gaan keren.
 

Kom nu naar inct.spiratie 2014

Het congres voor uitgevers en marketeers!

8 topspreker over marketing & sales in de uitgeefbranche
tot 19 september korting voor vroege vogels

Alle info: www.inctspiratie.nl




Reageren