Februari 2015

Februari 2015In het hart: Jan-Jaap Heij is tegenwoordig uitgever en nog maar een beetje hoofdredacteur. In zijn carrière heeft titels zien komen en gaan, fuseren en zelfstandig worden. Hoe kijkt hij aan tegen de ontwikkelingen in de sector? Is de lezer bereid te betalen en moet de afrekening dan bij de betaalmuur plaatsvinden?

‘Gratis is het fundament van je businessmodel’
‘Gratis’ is niet iets om bang voor te zijn, maar juist een geweldige kans om klanten aan je te binden en daarop voort te bouwen, is de stelling van de Britse gamesconsultant Nicholas Lovell. In het boek <cstyle:cursief>De curve<cstyle:> heeft hij zijn ideeën over geld verdienen in het digitale tijdperk beschreven. ‘Uitgevers hebben een verwrongen beeld van hun eigen business’, zegt hij.

Tussen tijdschrift en krant
Vanaf dit nummer verschijnt inct.magazine in een nieuwe uitvoering: als MagazinePaper. Het formaat is hetzelfde, alleen de druk is anders: coldset-offsetrotatie in plaats van vellenoffset. Martin van Ee, die dit nieuwe product namens BDUprint heeft geïntroduceerd, vertelt over hoe de ontwikkelingen op de markt innovatie afdwongen – en waarom die innovatie succesvol is.

Hoe hoog is de betaalmuur?
Kranten, tijdschriften, boeken, films en muziek zijn inmiddels overal op internet te vinden. Steeds vaker met een betaalmuur ervoor. In hoeverre zijn consumenten bereid daar geld aan uit te geven? Inct.magazine vroeg een aantal consumenten naar hun omgang met de verschillende media en hun bereidheid daarvoor te betalen.

Op zoek naar een balans tussen ideaal en commercie
Voor de muziekconsumptie onder jongeren geldt al langer dat tijdelijke toegang in plaats komt van bezit. Gaat dat ook op voor (digitale) boeken? Het uitlenen van boeken is altijd voorbehouden geweest aan bibliotheken, maar ook uitgevers en retailers lenen tegenwoordig e-books uit of verhuren ze. Lannoo en WPG werken bijvoorbeeld al geruime tijd aan een eigen systeem. Wat gebeurt er op het moment rond tijdelijke toegang tot leesvoer?

De comeback van de betaalmuur
Betalen voor content op internet werd nog niet zo lang geleden gezien als een heilloze weg, maar er is sprake van een kentering. De ene na de andere krant komt ermee. Daar komt bij: de ene betaalmuur is de andere niet.

En verder
Hoofdredactioneel
Kort
Snoepwinkel
Column Marieke van der Donk
Recensie

Deze informatie is exclusief voor leden

Onbeperkt toegang 

Je kunt alle artikelen van inct onbeperkt lezen en downloaden als pdf.
Aanmelden

Login

Je bent al lid en kunt alle artikelen van inct onbeperkt lezen en downloaden als pdf.
Login