Youtube wil verdienen aan abonnementen en links

20-02-2015

Google lanceert binnenkort een nieuw abonnement voor YouTube waarbij leden YouTube-filmpjes kunnen bekijken zonder de advertenties. Dat is niet het enige wat er gaat veranderen bij YouTube. Vanaf heden verbiedt de site gebruikers om zelf sponsors te zoeken voor video's en die via een link in de video aandacht te geven zonder dat YouTube daar zelf aan verdient.

Dat YouTube wil concurreren met Netflix vertelde het bedrijf tijdens de Code/Media conferentie in California. YouTube is eerder bezig geweest met onderzoek naar een betaalde dienst zonder advertenties. In 2013 werd daarvan een proefversie tijdelijk beschikbaar gesteld. Via deze dienst waren 29 kanalen te bekijken met partners als UFC, Sesamstraat en PGA.


Dat gebruikers niet meer zelf sponsors mogen zoeken zonder dat Youtube daaraan verdient blijkt uit een update van de pagina met veelgestelde vragen op YouTube. Volgens de website zelf gaat het slechts om een verduidelijking van de voorwaarden. Volgens Paul Kontonis van de Global Online Video Association (GOVA) gaat het echter wel om een nieuw beleid. Aan de huidige sponsordeals met pop-ups verdient Youtube niets en daar wil het bedrijf blijkbaar verandering in brengen door ze te verbieden tenzij de afspraken via YouTube zelf lopen. Bij normale reclames strijkt het bedrijf zo'n 45 procent van de inkomsten op. Met grote YouTube-gebruikers worden aparte afspraken gemaakt.



Reageren