Steeds meer vloggers brengen boek uit

Van blog naar boek

Auteur: Marloes de Moor - 31-12-2015Publieksmedia

De populairste videobloggers hebben wel honderdduizenden volgers. Als die een boek uitbrengen ligt er dus een enthousiast publiek klaar. Steeds meer bloggers en vloggers zien wel wat in een boek en uitgevers zien steeds meer in bloggers en vloggers. Kunnen schrijven is geen must, originaliteit en een partij jonge lezers meebrengen wel.



Hoewel de term vloggen een beetje klinkt als een ouwedameshobby in de traditie van kantklossen, is het fenomeen – ook wel bekend als videobloggen – onder jongeren mateloos populair. De meest geliefde vloggers hebben honderdduizenden fans.

Dergelijke aantallen fans wisten romanhelden als Dik Trom en Pietje Bell nooit te halen. Enzo Knol uit Assen en Bardo Ellens uit Deventer hebben dankzij YouTube wél zo’n enorme aanhang. Jongens die in een ander tijdperk, vóór de millenniumwisseling, hun tijd vermoedelijk zouden besteden aan het alfabet boeren, chips eten en shampooflessen vol pissen, maar die anno 2015 dankzij hun filmpjes jeugdhelden met een popsterrenstatus zijn. Enzo Knol heeft ongeveer 800.000 volgers, Bardo Ellens 300.000.


Uitgevers moeten alles uit de kast moeten halen om de doelgroep van tien tot achttien jaar te bereiken. Vloggers komen dagelijks met die jongeren in contact, dus waarom dan niet samenwerken met een van die jongerenmagneten?

En zo geschiedde: beide jongens hebben nu een boek uitgebracht. Uitgeverij Bertram en De Leeuw gaf in 2014 het boek 1001 smoesjes van Bardo Ellens uit. Daarin somt hij grappige, flauwe en moeilijke smoezen op, bijvoorbeeld om niet te hoeven gymmen of aan je huiswerk te ontkomen. FC Klap zag wel wat in Enzo Knol. In oktober werd zijn eerste boek Knolpower – Het wonderlijke leven van Enzo Knol, uitgegeven, een tweede is in de maak.

Lees het hele artikel over boeken van vloggers/bloggers in het decembernummer van het inct.magazine

Download artikel




Reageren