Hoe vol is dat glas?

Het jaar 2015 volgens Femke Leemeijer

28-12-2015Publieksmedia

Terugkijken op het afgelopen uitgeefjaar – tja, wat moeten we ervan vinden? Toen ik bewust de blik op het recente verleden ging richten met het oog op het schrijven van dit stuk, schoot me eerlijk gezegd niet meteen een briljant hoogtepunt te binnen… Is dat veelzeggend voor de stand van de magazine-branche?



Mijn eerste gedachte is dat alles in 2015 voortkachelt zoals het ook in 2014, 2013 en misschien zelfs 2012 ging. Papier is nog steeds niet dood, digitaal is nog steeds een bedreiging, offline advertentie-inkomsten lopen terug, abonnee-aantallen nemen af. What’s new?


Er kwamen een paar magazines bij, er verdwenen er een paar (meer dan erbij kwamen, dat is ook al jaren hetzelfde), een paar titels wisselden van uitgever, en er vertrok een hoofdredacteur, al dan niet vrijwillig.
Business as usual…

Stop!
Ik ben een aanhanger van het halfvolle glas, niet van het halflege, dus we beginnen opnieuw.

Terugkijken op het afgelopen uitgeefjaar – altijd leuk en goed om te doen. Toen ik bewust de blik op het recente verleden ging richten met het oog op het schrijven van dit stuk, werd ik vrolijk van de vele mooie initiatieven die onze creatieve branche zo boeiend maken.

Een paar tot de verbeelding sprekende voorbeelden: Happinez trok de stoute schoenen aan en lanceerde een wereldwijd gedistribueerde, Engelstalige editie. Vogue kwam met de goed geslaagde Vogue Man op de markt. Linda. lanceerde een eigen tv-kanaal.

Ook in 2015 zijn er dus weer genoeg voorbeelden van inspirerende innovaties. Papier is nog steeds niet dood, digitaal wordt inmiddels door iedereen omarmd en niet meer als een bedreiging gezien, advertentie-inkomsten komen steeds vaker uit meer dan één bron, en lezers zijn steeds vaker bereid om weer voor goede content te betalen.
Er waren een paar prachtige lanceringen, uitgevers durfden het aan om ook eens de stekker uit een titel te trekken als het echt niet meer anders kon (waarvoor hulde!), en een paar heuse ondernemers waren zo stoer om mooie titels die in de verkoop stonden over te nemen (gefeliciteerd nog met dat miljoen winst, New Skool Media!).

En mijn eigen jaar? Hard gewerkt, mooie klussen gedaan, enorm veel bijgeleerd, heel veel leuke mensen (binnen en buiten het vak) ontmoet, een mislukte en een zeer geslaagde vakantie gevierd, kortom – het gaat goed.

Ik heb zin in 2016, en ik hoop velen van jullie (weer) tegen te komen, op naar een heel mooi jaar!

Femke Leemeijer is oprichter en directeur van Kantoor Fifty Four.




Reageren