Juni 2016

Educatieve media | Nieuwsmedia | Publieksmedia | VakmediaJuni 2016

In dit nummer: 


Angélique Wouters: ‘Wolters Kluwer is een dynamisch bedrijf’
Na een aantal omzwervingen is Angélique Wouters vorig jaar teruggekeerd in de uitgeefsector, nu bij informatieleverancier Wolters Kluwer. Een mooie gelegenheid om met haar van gedachten te wisselen over de stand van het vak en de plannen en ambities bij Wolters Kluwer in Nederland.
 
Apps, betaalmuren en een markt zonder kerst
The Times rapporteerde onlangs een bruto winst van £ 11 (ca. € 14) miljoen voor het eerste halfjaar van 2015. Het zijn de beste cijfers voor het bedrijf in ruim een decennium. Daar staat tegenover dat The New Day al weer is gestopt; de krantenmarkt in het Verenigd Koninkrijk is onvoorspelbaar.
 
Snelle mobiele sites met AMP
Trage websites zijn een grote ergernis, vooral op de smartphone. Onderweg wil je direct antwoord. Door vertragende onderdelen zoals opdringerige aanbevelingen of advertenties duurt het laden van een pagina vaak te lang. Google doet er wat aan met de nieuwe standaard AMP.
 
Sir, can I help you?
Een smartphone en een houder van karton of plastic, meer heb je niet nodig om jezelf onder te dompelen in de virtuele werkelijkheid. Om zo’n virtuele werkelijkheid te scheppen, heb je veel meer nodig, zoals een batterij topprogrammeurs en taalwetenschappers, een onderwijskundig concept en aansprekende scripts.
 
Digitale magazines: meer dan een pdf’je uploaden
Vooral bedrijven en overheden publiceren interactieve magazines. De meeste uitgevers van papieren tijdschriften zetten hooguit hun pdf’jes online, terwijl er veel meer mogelijk is.
 
Verrijkte e-books: een ingewikkelde en dure belofte
In het kielzog van de sensationele verkoop van tablets leken boeken die verrijkt zijn met audio, video en interactieve elementen een gouden toekomst te hebben. De mogelijkheden die apps en e-bookformaten zoals ePub en PDF inmiddels bieden zijn inderdaad groot en interessant. Alleen het succes laat nog op zich wachten.
 
Geen kattenfilmpjes maar shareable content met diepgang
In februari lanceerde OK GO Media het online platform Vance voor jonge nieuwsconsumenten. Dat trok in de eerste maand meteen al vierhonderdduizend bezoekers. Ook Dutch Cowgirls en Numrush, andere online titels van de uitgever, lopen goed. Wat is het geheim?
 
Publiek kapitaal
Crowdfunding heeft een grote vlucht genomen. Uitgeefprojecten lijken daar weinig van te profiteren. Zijn ze niet geschikt voor deze manier van financieren? Natuurlijk wel. Het is alleen zaak je zo goed mogelijk te verdiepen in de eisen die crowdfunding stelt.


Deze informatie is exclusief voor leden

Onbeperkt toegang 

Je kunt alle artikelen van inct onbeperkt lezen en downloaden als pdf.
Aanmelden

Login

Je bent al lid en kunt alle artikelen van inct onbeperkt lezen en downloaden als pdf.
Login