Hebban organiseert Week van het Luisterboek

Na afhaken CPNB

21-04-2017Educatieve media | Publieksmedia | VakmediaHebban organiseert Week van het LuisterboekBoekensite Hebban neemt de organisatie van de Week van het Luisterboek over van de CPNB. De week bestaat sinds 2005 en werd de laatste vier jaar georganiseerd door de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. Vanaf dit jaar krijgt de campagne een sterker online karakter. Hebban werkt hiervoor samen met alle belangrijke spelers in de luisterboekenmarkt.
 
Dit heeft hoofdredacteur Sander Verheijen bekendgemaakt. “Toen de CPNB vorig jaar bekendmaakte flink te gaan snijden in haar overvolle promotionele actiekalender kwam dat niet als een enorm grote verrassing. De initiatieven moesten maar worden opgepakt door de branche zelf, zo was de strekking van dat verhaal.

Belang van de sector

Een van de slachtoffers van deze reorganisatie was de Week van het Luisterboek. Een week met een relatief korte historie maar die, in verschillende variaties, toch al dik tien jaar bestaat, waarvan de laatste edities werden georganiseerd door de CPNB. Een week met een prijs voor het beste luisterboek van het jaar en een mediamoment. Een week waarin een andere vorm van verhalen vertellen (en verpakken) centraal staat. En nét op het moment dat uitgevers en producenten (opnieuw en meer dan ooit met een zekere noodzaak) experimenteren met deze exploitatievorm en nét op het moment dat er in de markt meer serieuze spelers komen om het audioboek naar een hoger plan te tillen, trekt de CPNB haar steun terug. Dát snapte ik niet zo goed. En om dat niet te snappen hoef je geen regelmatig luisteraar te zijn van het 'gesproken boek'. Het heeft alles te maken met het vergroten van de mogelijkheden en daarmee dus de overlevingskansen voor boeken- en verhalenmakers. Middelenvrij denken heet dat in reclameland. Eerst de boodschap (inhoud) dan de vorm (medium).”
 
“Omdat het luisterboekendomein zich al voor een heel groot deel verplaatst heeft naar de online wereld, was daarmee de stap naar Hebban snel en eenvoudig gemaakt. Met Hebban als spil, maar samen met de partners die het luisterboek een warm hart toedragen, organiseren we vanaf 22 mei De Week van het Luisterboek 2017.”

Publieksonderzoek

Om te beginnen houdt Hebban een branchebreed Luisterboeken Onderzoek. Aan dit publieksonderzoek ka iedereen meedoen, ook mensen die nog nooit een luisterboek hebben beluisterd.
 
De Week van het Luisterboek 2017 vindt plaats van 22 tot en met 28 mei a.s. op Hebban.nl, weekvanhetluisterboek.nl, op de websites van partners en sponsoren, en in de boekhandel.
 


Reageren




Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Dossier e-books publiceren
inct.easyread: Dossier e-books publiceren
Prijs: € 7,99
Digitaal lezen wint nog steeds aan populariteit. Daarom is het logisch om een boek (ook) digitaal uit te geven. Bij het maken publiceren en verkopen van een digitale publicatie moeten veel keuzes gemaakt worden. Wij zetten de zaken op een rij.  
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen