Wayne Parker Kent heeft ook klassieke uitgeefkennis nodig

Femmetje de Wind (head of publishing)

30-04-2017PublieksmediaWayne Parker Kent heeft ook klassieke uitgeefkennis nodigAls ik in de lobby van het kantoor van Wayne Parker Kent zit te wachten op mijn gesprek met Femmetje de Wind voel ik me opeens heel oud: de ene jonge hippe medewerker (m/v) na de andere loopt voorbij en zo op het eerste gezicht heb ik nog niemand gezien die boven de 30 is. Niet zo gek natuurlijk, dit is op dit moment één van de hipste online-uitgevers van Nederland. En sinds kort hebben ze met Femmetje de Wind een heuse ‘Head of Publishing’.

Femmetje de Wind begon haar carriere in de uitgeefbranche bij de uitgeverij van Yves Gijrath: Regiopublishers. Zij was deel van de ploeg die toen het blad ‘Miljoniar Magazine’ lanceerde.  Een titel die heel succes vol werd en al snel ook spinoffs kreeg in de vorm van events.  De inmiddels fameuze Miljonairs Fair werd over de hele wereld georganiseerd. Terwijl Gijrath de events onder zijn hoede hand, runde De Wind het publishing gedeelte. Zij stond aan de wieg van titels als JFK en Jackie.

Daarna begon De Wind voor zichzelf: Wind Publishing. Een bedrijf gericht op content marketing, maar wel vanuit een uitgeefperspectief. Zo ontwikkelde ze een stripboek met Johan Cruyff voor een producent van schoonmaakmiddelen en een alternatief boekenweekgeschenk, een novelle van Heleen van Royen, voor Het Kruidvat. Zo kwam ze ook in contact met Wendy van Dijk en ontwikkelde ze samen met de tv-ster het magazine Wendy. Na één jaar vond De Wind dat het doel bereikt was, maar de rest van de makers wilden graag door. Dus scheidden daar hun wegen en vertrok het magazine Wendy naar TMG.

Voor Femmetje de Wind een mooi moment om zich eens te beraden op welke weg ze wilde inslaan. En toen stond Wayne Parker Kent op de stoep. De online uitgever had behoefte aan een Head of Publishing met als taak de huidige titels eens goed door te lichten, het portfolio tegen het licht te houden en te kijken hoe dat portfolio uitgebreid kan worden, zowel door acquisities als door zelf te ontwikkelen titels. De ervaringen van De Wind in de traditionele(print) uitgeverij kwam daar zeer van pas: binnen het team van jonge enthousiaste medewerkers is zij opeens de ervaren uitgever die kennis meeneemt die van waarde is, ook voor een hippe online uitgever.

Op inct.live zal ze er alles over komen vertellen tijdens het live interview dat Ronnie Overgoor met haar zal hebben. In de video hieronder licht ze alvast een tipje van de sluier op.
 
 
Andere interview gasten: Gert-Jan Lasterie (TMG Digital), Ward Wijndelts (Vrij Nederland) & Suzanne Meeuwissen (Letterenfonds).
Inct.live is op 7 juni in Theater de Omval in Diemen.
Meld je nu aan, we hebben maar 50 plaatsen beschikbaar!

Meer info & aanmelden


Reageren




Producten
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen