​R&D zit niet in het uitgevers-dna

Suzanne Meeuwissen (Letterenfonds)

11-05-2017​R&D zit niet in het uitgevers-dnaSuzanne Meeuwissen houdt zich binnen het Letterenfonds bezig met onder meer innovaties in de boekenbranche en creatieve innovaties aan de kant van de makers. Het levert een geanimeerd gesprek op, dat alle kanten van het boekenvak opwaait.

Meeuwissen begint na haar studie als redacteur bij Uitgeverij Kwadraat in Utrecht waar ze al heel snel in contact komt veel jonge auteurs. Daarna maakt ze twee uitstapjes, redacteur bij het magazine Lekker en redacteur bij een wetenschappelijk economisch onderzoeksinstituut onder leiding van Eduard Bomhof (wie kent hem nog?). Uiteindelijk komt ze terecht bij de voorloper van het Letterenfonds,  Nederlands Literair Productie en Vertalingen Fonds (NLPVF). Op het moment dat dit fonds samen met het Fonds voor de Letteren opgaat in het huidige Letterenfonds komt de vraag wie zich met innovatie bezig zou willen houden. Tot haar eigen verbazing is zij de enige die spontaan de hand opsteekt en zo wordt Meeuwissen de schakel tussen de makers en de creatieve industrie.

Meeuwissen vindt het opmerkelijk dat ze eigenlijk meer de makers en die creatieve industrie bij elkaar brengt dan de uitgevers en de makers. Zij speurt enige terughoudendheid bij uitgevers om nieuwe ontwikkelingen, zoals augmented reality, te omarmen en samen met auteurs hierin ervaringen op te doen. Volgens haar is één van de redenen dat R&D niet echt in dna van uitgevers zit.

“Uitgevers hebben in tegenstelling tot andere industrieën nooit geld opzij gezet voor R&D. Daar zag men nooit de noodzaak toe. En nu zie je dat veel vernieuwing van buitenaf  komt”. Dat wil niet zeggen dat Meeuwissen niet met een positieve blik richting uitgevers kijkt, integendeel, maar ze is wel van mening dat de innovaties wellicht afgedwongen moet worden door de makers, de auteurs.

Vanuit het Letterenfonds houdt Meeuwissen zich dan ook voornamelijk bezig met ontwikkelingen op het gebied van augmented reality en virtual reality en hoe deze ontwikkelingen een rol kunnen spelen bij nieuwe manieren om verhalen te vertellen. Haar stelling is dan ook dat auteurs door het inzetten van deze nieuwe technieken de uitgevers kunnen overtuigen mee te innoveren. 

Over onder meer de relatie uitgever en auteur, over technologische vernieuwingen en over innovaties in het boekenvak zal Meeuwissen op 7 juni een prikkelend gesprek hebben met Ronnie Overgoor op inct.live.

Andere interview gasten: Gert-Jan Lasterie (TMG Digital), Femmetje de Wind (Wayne Parker Kent) & Ward Wijndelts (Vrij Nederland).
Inct.live is op 7 juni in Theater de Omval in Diemen.
Meld je nu aan, we hebben maar 50 plaatsen beschikbaar!

Meer info  Direct aanmelden



1 Reactie op ​R&D zit niet in het uitgevers-dna

Gert Staal
op 11-05-2017 om 17:48


Als schrijver van een innovatie management maturity model en programmamanager innovatiebeleid op Nyenrode het volgende: Innovatie en R&D moet je niet door elkaar husselen, dan draag je bij aan de eeuwigdurende verwarring over dit begrip. R&D kan een functie zijn van een organisatie, innovatiebeleid is de overkoepelende faciliteit tot het creëren van nieuwe waarde. Apple spendeerde geen geld aan R&D, maar is (was?) op haar manier waanzinnig innovatief. De uitgeefsector (waar ik 20 jaar aan mooie ontwikkelingen gewerkt heb) was inderdaad overall niet altijd erg innovatief (ik onderschrijf dat dus), EN had geen R&D. Groet - Gert


Reageren




Producten
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen


inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen