‘Onze klanten hebben behoefte aan flexibiliteit, wij ook’

Divers lesmateriaal maken vraagt om specifieke vaardigheden

Auteur: Frank VeerkampEducatieve media
voeg toe aan mijn kennisbank
‘Onze klanten hebben behoefte aan flexibiliteit, wij ook’

Docenten vertellen hun verhaal graag aan de hand van actuele thema’s. Ze hebben daarom behoefte aan materiaal dat op die onderwerpen ingaat. Educatieve uitgeverijen spelen daarop in met lesmateriaal over bijvoorbeeld de verkiezingen of de strijd tegen terrorisme. Ze moeten dan ook steeds flexibeler zijn bij het produceren van lesmateriaal. Wat betekent dit voor de dagelijkse praktijk?
 
Amanda Possel is manager editing en Lieuwe Wobbema is teamleider contentproductie bij Noordhoff Uitgevers in Groningen. Zij zorgen ervoor dat de productieafdelingen van de uitgeverij kunnen blijven voldoen aan de veranderende vraag van de markt. Ze werken met een vast team van gemotiveerde medewerkers en kunnen daarnaast een beroep doen op een schil van flexibele krachten.

Meer actualiteit

Amanda Possel: ‘Educatieve uitgeverijen waren gewend aan tamelijk overzichtelijke cycli waarin nieuwe methodes en herzieningen werden geproduceerd. Er is een toenemende vraag naar content die met regelmaat wordt geactualiseerd, zelfs binnen een schooljaar. Deze nieuwe manier van uitgeven vraagt ook om een nieuwe manier van werken, waarbij flexibiliteit een belangrijke rol speelt, zowel van de interne medewerkers als van de partijen waar Noordhoff mee samenwerkt. Die flexibiliteit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit. We bekijken per keer welke mensen met welke capaciteiten we nodig hebben. Sommige vaardigheden hebben we niet in huis. Of het werk is te omvangrijk om met de interne capaciteit volledig te kunnen opvangen, zoals de ICT-productie voor het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Dat besteden we grotendeels uit. Als capaciteit niet intern beschikbaar is, huren we flexibele krachten in. Dat doen we bij voorkeur bij een vaste partner zoals LINE UP.’

Specifieke kennis en vaardigheden

Peter ten Hoor, directeur van LINE UP boek en media bv: ‘We zijn geen uitzendbureau dat alleen bemiddelt, maar wij leveren specifieke kennis en vaardigheden. We helpen de uitgeverij om hun producten goed en op tijd te realiseren. Indien nodig werken onze mensen bij Noordhoff Uitgevers op de vloer, maar ze werken voornamelijk vanuit het kantoor van LINE UP en af en toe zelfs vanuit huis. De verschillende plekken hebben elk hun voordeel.
Als ze bij Noordhoff werken, zijn de communicatielijnen het kortst. Op kantoor bij LINE UP is er interactie met collega’s en kunnen ze ook aan andere projecten werken, waardoor ze kennis en vaardigheden opdoen die misschien later bij ander werk voor Noordhoff van pas kunnen komen. En thuiswerkers zijn het meest flexibel in te zetten, zodat we ook grote pieken kunnen opvangen.’

De lesboeken worden nog steeds voor een periode van een jaar of vier gemaakt. Ondanks alle vernieuwing en digitale middelen is het boek als centraal anker voor de hele klas én de docent nog steeds onmisbaar. Want de basis van de kennis, of dat nu de stelling van Pythagoras, de grammatica van het Nederlands of de tektoniek van de aardplaten is, verandert niet. Maar tegelijkertijd verandert een hoop juist heel snel: op maatschappelijk gebied en in de techniek. Lieuwe Wobbema: ‘Er worden heel andere eisen aan het materiaal gesteld. Er is veel meer behoefte aan gepersonaliseerd materiaal, aan maatwerk. Bijvoorbeeld omdat sommige kinderen gemakkelijker leren dan andere, waardoor de ene leerling extra uitdagingen nodig heeft en de ander extra uitleg.’

Noordhoff Uitgevers is hard op weg om alle content mediumneutraal en goed gestructureerd op te slaan, zodat het makkelijker wordt om maatwerk te creëren, content up-to-date te houden en te hergebruiken. De vraag naar flexibele, goed ontsloten content neemt toe. Amanda Possel: ‘Een voorbeeld hiervan is het continu veranderende zorglandschap. Bij Noordhoff Health slaan we een brug tussen onderwijs en praktijk, onder andere door video’s over verpleegtechnische handelingen, toetsen, werkplekbeoordelingen en andere digitale leerobjecten. Zo ontstaan leerarrangementen op maat voor beroepsbeoefenaren in zowel mbo, hbo als zorgorganisaties.’

Snel reageren

Om snel te kunnen reageren op de verschillende klantwensen en de behoeften van de markt is het belangrijk om extra capaciteit tijdelijk in te kunnen huren. Ook kun je op deze manier als educatieve uitgeverij speciale kennis en vaardigheden in huis halen en de seizoenspieken opvangen. Lieuwe Wobbema: ‘Juist omdat we snel willen schakelen, is het belangrijk dat je weet dat de mensen die je inhuurt meteen aan de slag kunnen. We werken aan een langdurige relatie met onze leveranciers omdat we dan verzekerd zijn van de hoogste kwaliteit en de benodigde flexibiliteit. We vragen LINE UP niet om specifieke personen, maar laten het aan hen over om de juiste mensen aan te dragen. Een ander voordeel is dat lijnen kort zijn: we overleggen regelmatig zodat er een goede afstemming is over lopende en nieuwe projecten. Zo kun je op alle niveaus bijtijds bijsturen: inhoudelijk en organisatorisch. Als je werk uitbesteedt, moet je er wel op kunnen rekenen dat dit goed en op tijd gerealiseerd wordt. Daarom is een goede vertrouwensband essentieel.’