De soap rond VBK

Nieuwe aandeelhouder en ruzie met auteurs

11-07-2017PublieksmediaDe soap rond VBKDe soap rond TMG is net ten einde, maar gelukkig is er een nieuw vervolgverhaal: VBK. Wat minder sappig misschien en wat minder urgent, maar niet minder spannend.

Wat begon met het plotselinge vertrek van Mizzi van der Pluijm naar DasMag, kreeg een vervolg met stakende auteurs en een brief van CEO Wiet de Bruijn waarin de situatie werd uitgelegd. Daarin kondigde hij al aan dat er wijziging in strategie besproken is waarbij de 49% aandelen van de ING over gaan in andere handen. ING wil investeren in andere sectoren, dus is VBK op zoek naar nieuwe investeerders/aandeelhouders. Eén van de kandidaten waar De Bruijn ook al naar verwees is de oprichter van Bookchoice, voorheen Elly's Choice, Boudewijn Jansen.

Jansen verdiende zijn kapitaal met cadeaubonnen en was één van de bedenkers van het platform voor digitaal lezen Elly's Choice. Naast Jansen is VBK nog op zoek naar twee 'substantiële' investeerders, zo laat De Bruijn weten aan NRC.

De brief van De Bruijn aan de stakende schrijvers werd niet door alle auteurs even positief ontvangen. L.H. Wiener stuurde een reactie terug via de website Tzum die er niet om loog: hij eindigt zijn column met de groet 'Val dood'. De Bruijn vertelt in NRC dat een dergelijke reactie niet in de koude kleren gaat zitten.
De brief van De Bruijn en de ongezouten reactie van Wiener zijn hier te lezen
 



1 Reactie op De soap rond VBK

Patrick Weening
op 17-07-2017 om 06:23

Ik heb grote waardering voor Mitzi van der Pluijm en ongetwijfeld is VBK onhandig en te veel in eerste plaats financieel bezig. Ik begrijp ook het verzet van de auteurs. We hebben dat in het verleden meer gezien. Een uitgever moet nooit vergeten dat de auteur zijn kapitaal is. Hij is in feite alleen kwaliteitsneus en marketeer.
Maar we moeten wel met elkaar op een fatsoenlijke wijze in gesprek kunnen blijven.
De reactie van Lodewijk Wiener getuigt eerder van een volledig gebrek aan beheersing en beschaving en hoort thuis in de varkensstallen van het polariserende GeenStijl.
Daarmee kun je geen gesprek voeren, alleen maar mee in gevecht gaan. En dat levert alleen maar verliezers op.


Reageren




Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Dossier e-books publiceren
inct.easyread: Dossier e-books publiceren
Prijs: € 7,99
Digitaal lezen wint nog steeds aan populariteit. Daarom is het logisch om een boek (ook) digitaal uit te geven. Bij het maken publiceren en verkopen van een digitale publicatie moeten veel keuzes gemaakt worden. Wij zetten de zaken op een rij.  
direct bestellen