In een flits de juiste advertentie

Gerichter adverteren dankzij programmatic buying

Nieuwsmedia | Publieksmedia
voeg toe aan mijn kennisbank
In een flits de juiste advertentie

Welke advertentie een sitebezoeker te zien krijgt, wordt vaak pas op het allerlaatste moment bepaald. Op ingenieuze marktplaatsen brengen adverteerders geautomatiseerd een bod uit op advertentieruimte als een pagina wordt geopend door iemand die – gezien de gegevens die over hem of haar beschikbaar zijn – bovengemiddeld geïnteresserd zou kunnen zijn in het aanbod. In vaktermen heet dat ‘programmatic buying’. Wat betekent dit voor uitgevers?
 
Er zijn twee manieren om te bepalen wie mogelijk geïnteresserd is en wie niet: via specifieke cookies en via profielen. Iedereen kent inmiddels de ‘volgadvertenties’ waarin producten worden aangeprezen die hij of zij eerder in een webshop heeft bekeken. Door cookies weet de adverteerder waarin de potentiële koper geïnteresseerd is en via het advertentieplatform weet die hem ook op andere plekken te vinden. Adverteerders gebruiken cookies (en vergelijkbare technieken) ook om uitgebreidere profielen op te bouwen. Doordat advertentienetwerken internetters kunnen volgen van site naar site brengen ze zaken als leeftijd, woonplaats en interesses in kaart.


Deze informatie is exclusief voor leden

Onbeperkt toegang 

Je kunt alle artikelen van inct onbeperkt lezen en downloaden als pdf.
Aanmelden

Login

Je bent al lid en kunt alle artikelen van inct onbeperkt lezen en downloaden als pdf.
Login