Sanoma maakt gericht adverteren in apps mogelijk

Data uit leesgedrag eigen publicaties

21-09-2017PublieksmediaSanoma maakt gericht adverteren in apps mogelijkOp basis van de data uit haar eigen netwerk is Sanoma in staat zeer kwalitatieve profielen samen te stellen. De grootte en diversiteit van het netwerk maakt het mogelijk om specifieke doelgroepen op schaal te bereiken. Op web wordt dit al geruime tijd aangeboden, en in-app kon tot voorkort alleen direct ingekocht worden. Vanaf nu kan in-app targeting op basis van data ook programmatic worden aangeboden.
 
De in-app segmenten worden opgebouwd vanuit het leesgedrag binnen onder andere de NU.nl app. Sanoma heeft een custom algoritme ontwikkeld dat op een heel nauwkeurige manier de verschillende onderwerpen uit een artikel kan halen om zo een interesse profiel samen te stellen. Daarnaast worden demografische kenmerken toegevoegd.
 



1 Reactie op Sanoma maakt gericht adverteren in apps mogelijk

Peter Luit
op 28-09-2017 om 09:45

Het is opmerkelijk dat steeds weer opnieuw gedacht wordt dat 'anderen' wel weten wat 'goed voor mij is' op basis van bewegingen die ik doe in een medium. Kennelijk staan de bouwers van dergelijke algoritmes er niet bij stil dat interesses kunnen veranderen in tijd, leeftijd, lokatie, baan, inkomsten, omstandigheden en talloze andere parameters.

Het is echt een utopie een profiel van een mens te bouwen, op basis waarvan advertenties gericht kunnen worden 'gestuurd', met de suggestie dat de adverteerder kan rekenen op een hoge mate van conversie.

Het project 'nieuwsmarkt' (zie https://www.svdj.nl/onderzoek/app-voor-ontbundeling-content-kwam-te-vroeg/) was in 2011 zo gek nog niet. Maar de uitgevers schrokken 'zich rot' omdat het project de controle gaf aan de lezer. Zij konden bepalen wat ze wel of niet wilden zien. Met een uitgebreide reeks businessmodellen werd aangetoond dat het principe goed bruikbaar zou zijn. Natuurlijk was het geen 'schieten met hagel', maar heel gericht op de wensen van de lezer ingaan. Diezelfde lezer kon dan de commerciële boodschappen na een aankoop uitzetten.

Alle algoritmes ten spijt, maar als je één keer bij Wehkamp kijkt voor een reiskoffer, word je ook na aankoop door Facebook wekenlang voorzien van een advertentie van Wehkamp met 'jawel, koffers'. Natuurlijk is het fijn dat Facebook niet weet wanneer je iets gekocht hebt, dan zou de cirkel rond zijn. Maar erg ongelukkig is dit allemaal wel.

De wijsheid zit niet in profielen, die zit in de individuele mens zelf. Maar de 'keten' denkt daar anders over.


Reageren




Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Dossier e-books publiceren
inct.easyread: Dossier e-books publiceren
Prijs: € 7,99
Digitaal lezen wint nog steeds aan populariteit. Daarom is het logisch om een boek (ook) digitaal uit te geven. Bij het maken publiceren en verkopen van een digitale publicatie moeten veel keuzes gemaakt worden. Wij zetten de zaken op een rij.  
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen