Mediahuis is geen fan van Blendle

Na NRC stapt ook De Telegraaf uit Blendle-premium

05-10-2017NieuwsmediaMediahuis is geen fan van BlendleHet Mediahuis blijkt geen aanhanger te zijn van Blendle. Nadat eerder NRC al gestopt was met deelname aan Blendle-premium stapt nu ook de kersverse loot aan de Mediahuisstam, De Telegraaf, uit deze dienst.

Volgens hoofdredacteur Paul Jansen in een gesprek met Villamedia stopt de krant omdat Blendle met premium bundels van artikelen verkoopt en zo te veel op de stoel van de uitgever gaat zitten. Plus de verhalen worden te goedkoop aangeboden. Het is dezelfde reden waarom NRC er de stekker uit heeft getrokken. De Telegraaf blijft echter wel de complete krant aanbieden via Blendle en losse artikelen verkopen via het platform.

Oprichter en eindbaas Alexander Klöpping reageert verbaasd in een blog:
We kregen een brief van de Telegraaf dat ze misschien niet meer in Blendle Premium willen. Zouden we jammer vinden. Bij Blendle houden we namelijk van de Telegraaf. We hebben zelfs een van onze vergaderkamers “De Telegraaf” genoemd. Daar hangen chocoladeletters aan de muur.Veel van onze 1,5 miljoen gebruikers houden ook van de Telegraaf. Dit jaar lazen ze 470.410 betaalde artikelen uit de krant. Blendle-gebruikers maakten een bedrag aan de Telegraaf over waarmee de jaarsalarissen van 6 jonge journalisten betaald kunnen worden. Kost niks en het levert centen op van een doelgroep die normaal niet betaalt voor journalistiek.

De helft van de Blendle-gebruikers is onder de 35. Zij moeten straks in Blendle het perspectief van NRC en wellicht ook de Telegraaf missen. Uit onze data blijkt dat gebruikers die vroeger veel NRC lazen op Blendle nu veel meer de Volkskrant en andere titels zijn gaan lezen. We verwachten dat hetzelfde met de Telegraaf gaat gebeuren. En dat is voor niemand leuk (behalve voor het AD).


In dit stuk kondigt hij tevens aan dat de artikelen van De Telegraaf waarschijnlijk vervangen zullen worden door artikelen van de New Yorker, Vanity Fair, Time Magazine en enkele belangrijke internationale kranten.


 


Reageren




Producten
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen


inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen