​Archief Vrij Nederland komt digitaal beschikbaar

KB en WPG Uitgevers sluiten digitaliseringsovereenkomst

02-11-2017Publieksmedia​Archief Vrij Nederland komt digitaal beschikbaarDe naoorlogse edities van Vrij Nederland worden door de KB, de nationale bibliotheek van Nederland, gedigitaliseerd zodat ze beschikbaar komen via de website met historische kranten en tijdschriften Delpher.  

Lily Knibbeler, algemeen directeur van de KB, en Patrick Swart, directeur WPG Uitgevers, hebben een overeenkomst ondertekend  om het naoorlogse Vrij Nederland tot 1994 te digitaliseren en online beschikbaar te stellen via Delpher. De oorlogsedities van VN zijn daar al te vinden.

Vrij Nederland: van verzetskrant tot opinieblad
Vanaf 31 augustus 1940 verscheen Vrij Nederland als verzetskrant, illegaal en onregelmatig. Deze afleveringen uit de Tweede Wereldoorlog (1940-1945) zijn al opgenomen in Delpher. Na de bevrijding ging de krant al snel verder als weekblad, vanaf juni 1945. In de decennia daarna groeide VN uit tot een spraakmakend, links georiënteerd opinieblad dat veel illustere journalisten, columnisten en illustratoren aan zich wist te binden. Reportages van Gerard van Westerloo, interviews van Bibeb, columns van Renate Rubinstein en Hugo Brandt Corstius, de tekeningen van Peter Vos en Peter van Straaten, de maandelijkse boekenbijlage en de jaarlijkse thriller- en detectivegids waren bepalend voor het ‘linkse levensgevoel’.

Cultureel erfgoed toegankelijk
Vrij Nederland was vooral in de jaren zeventig en tachtig beeldbepalend, maar was ook daarvoor en daarna van grote invloed op politiek Nederland – niet alleen aan linkse zijde. VN is dan ook belangrijk cultureel erfgoed, dat het verdient om digitaal voor iedereen beschikbaar te zijn. Met de nu gesloten overeenkomst kan worden begonnen met de digitaliseringswerkzaamheden. Wanneer deze zijn afgerond is nog niet bekend. De KB en WPG Uitgevers -en uiteraard de redactie van VN zelf – zijn blij met deze samenwerking omdat op deze manier waardevol erfgoed bewaard blijft en beschikbaar komt voor iedereen.




Reageren




Producten
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen


inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen