FD Mediagroep gaat investeren in project 'Smart Journalism'

Artificial Intelligence & Machine Learning

13-12-2017FD Mediagroep gaat investeren in project 'Smart Journalism'Het Financieele Dagblad investeert de komende jaren in het project ‘SMART Journalism’. Met dit project wil het FD gebruik maken van technologie zoals artificial intelligence en machine learning om voor abonnees slimme gepersonaliseerde nieuwsoverzichten te ontwikkelen.
 
Het project zal worden ondersteund door een financiering uit het Digital News Initiative (DNI) van Google. Een fonds dat geld beschikbaar stelt voor innovatieve projecten die bijdragen aan de toekomst van de journalistiek. Dit werd vandaag bekendgemaakt door Google.
 
FD Adjunct-hoofdredacteur Digitaal Sanne Walvisch: "Redacties zijn veel tijd kwijt aan simpele handelingen om inhoud te presenteren. Het schrijven van intro’s en ankeilers is handwerk en ‘one size fits all’. Geen maatwerk. Technologie biedt ons een kans om dit proces te automatiseren en bovendien de presentatie van journalistieke inhoud aan te passen aan de voorkeur van de lezer. Zo winnen we op twee fronten. Lezers krijgen het nieuws op maat gepresenteerd en journalisten krijgen de kans om meer tijd te besteden aan onderzoek en het schrijven en verrijken van hun stukken. Zo kunnen we de impact van onze journalistiek vergroten en daarmee bijdragen aan een betere toekomst. Ik ben bijzonder blij dat het DNI-fonds van Google ons de kans geeft om deze ontwikkeling verder te brengen".
 
Het project SMART Journalism stelt zich ten doel om eind 2018 een voor lezers optimaal gepersonaliseerd nieuwsoverzicht te presenteren. Dit overzicht ontstaat door journalistieke teksten met behulp van artificial intelligence en machine learning samen te vatten, selecties te maken op basis van data en deze met behulp van algoritmes te presenteren. Met als resultaat een unieke en op maat gemaakte selectie van het FD nieuws volledig aangepast aan de leesvoorkeuren van de ontvanger. 

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen


inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen