De Telefoongids verschijnt in 2018 voor het laatst in boekvorm

DTG rond hiermee digitale transitie af

11-01-2018PublieksmediaDe Telefoongids verschijnt in 2018 voor het laatst in boekvormIn de loop van dit jaar verschijnen voor de laatste keer de 45 gedrukte regionale edities van De Telefoongids & Gouden Gids.  Daarmee komt na bijna 140 jaar een einde aan een unieke informatievoorziening over telefoon- en adresgegevens in Nederland. 

Sinds 1996 verschijnen de (altijd actuele) gegevens ook online op www.detelefoongids.nl en inmiddels zoekt het overgrote deel van de gebruikers online. De gedrukte versie wordt nog gebruikt door een beperkte groep ouderen, die dit jaar via een speciale cursus geholpen worden om de overstap naar online te maken.

DTG, de uitgever van De Telefoongids & Gouden Gids en van www.detelefoongids.nl, heeft in 2014 met het toenmalige ministerie van Economische Zaken afgesproken dat DTG de gids in ieder geval bleef uitgeven tot eind 2017. Nu uit onderzoek blijkt dat ook ouderen steeds meer online zijn en willen zijn, en dat nog slechts 2 procent van de gebruikers de papieren gids onmisbaar vindt, heeft DTG besloten om per eind 2018 definitief te stoppen met de verspreiding van papieren telefoongidsen. Het huidige ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) respecteert die beslissing. DTG heeft staatssecretaris Keijzer van EZK inmiddels geïnformeerd. Op haar beurt heeft zij de Tweede Kamer deze week per brief eveneens op de hoogte gesteld.

DTG rondt digitale transitie af
Met de overgang naar 100% online rondt DTG een ingrijpende transitie af die over de afgelopen zes jaar is doorgevoerd. DTG concentreert zich inmiddels volledig op dienstverlening aan kleine(re) bedrijven, die hen helpt om online beter vindbaar en bereikbaar te worden. Uit onderzoek in samenwerking met partner MKB Nederland blijkt dat die vindbaarheid nog sterk tekort schiet. De helft van alle mkb-ers haalt geen enkele omzet online, terwijl 76% van de Nederlanders regelmatig producten en diensten online aanschaft.

DTG brengt haar 85.000 klanten in beeld op websites als Google, Facebook, Openingstijden.nl en via locatieservices als TomTom en Apple Maps, biedt een klantenreview-programma en SEO- Google Adwords-campagnes. Op de kantoren van DTG in Amsterdam, Eindhoven, Zwolle en Tilburg werken 350 mensen, waaronder veel jonge medewerkers met verschillende creatieve- en online-vaardigheden.

Feestelijk afscheid van een iconisch boekwerk
Uitgever DTG gaat de publicatie van gedrukte telefoongidsen in stijl afsluiten met een speciale editie. De laatste Telefoongids & Gouden Gids wordt een uniek bewaarexemplaar en kan na verschijning nog een paar jaar gebruikt worden. Klanten en gebruikers van DTG hebben al belangstelling getoond voor een speciale vermelding in dit bewaarexemplaar. Aan het verschijnen van de laatste papieren Telefoongids zal in elke regio speciaal aandacht worden besteed. 

Begeleiding senioren  
Gebruikers van de papieren Telefoongids wil DTG helpen om de telefoonnummers en andere informatie over personen en bedrijven online op te zoeken. In samenwerking met SeniorWeb biedt DTG tegen een kleine vergoeding door het hele land workshops ‘online zoeken’ aan. Via de belangrijkste media voor senioren zal DTG dit aanbod in alle regio’s communiceren. 

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen


inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen