'Wij willen de beste kinderboekenuitgever van Nederland zijn'

Aan het woord: Myrthe Spiteri (Blossom Books)

Auteur: David HuijzerPublieksmedia
voeg toe aan mijn kennisbank
'Wij willen de beste kinderboekenuitgever van Nederland zijn'Myrthe Spiteri haalde het (uitgeef)nieuws van 2017 door onderdak te bieden aan de redacteuren van Querido Kind die en masse opgestapt waren na een conflict met WPG. Maar dat is niet de enige reden om naar Utrecht af te reizen en Spiteri aan het woord te laten: als jonge ondernemer in het boekenvak is Spiteri succesvol met haar Blossom Books. 
 
Myrthe Spiteri rolde het boekenvak in via de Masterstudie Redacteur/Editor die zij aan de UvA volgde. Voor die opleiding liep ze stage bij Kluitman, waar ze vervolgens in dienst kwam. Ze werd gevraagd om te helpen bij het opzetten van een imprint voor lezers vanaf 13 jaar, omdat directeur Piero Stanco wilde kijken hoe de uitgeverij haar lezers langer kon vasthouden. Die imprint noemde zij Blossom Books. Nadat ze haar stage had afgerond werd ze al snel verantwoordelijk voor alles wat zich binnen Blossom Books afspeelde.

(tekst gaat verder onder de foto)



Uiteindelijk bood Stanco haar aan Blossom Books over te nemen. Spiteri, die geen enkele ervaring had met dit soort zaken, kwam via het Centrum voor Bedrijfsoverdracht in contact met Jack van Lint en Marc Dijkstra van Buy-Out Boost, die haar investeerders werden. Van Lint en Dijkstra hielpen haar met alle zaken rondom de overname en zijn tot op de dag van vandaag bij de uitgeverij betrokken. “Ik ben zelf grootaandeelhouder, dus ik heb het helemaal voor het zeggen, maar als er iets is, kan ik ze altijd bellen. Zo speelden zij ook een grote rol bij het verhaal rond Uitgeverij Emanuel.”

Blossom Books begeeft zich in het genre Young Adult, een genre dat redelijk crisis-proof blijkt te zijn. “Ons marktaandeel is het afgelopen jaar flink gegroeid. We hebben Unieboek/Het Spectrum als grootste concurrent, zij zijn marktleider in dit genre, maar we versterken elkaar ook heel erg. We organiseren bijvoorbeeld samen met hen events en samen kennen we die doelgroep door en door. Het grootste gevaar zit voor ons meer in de nieuwkomers.”  Maar echt zorgen maakt Spiteri zich niet: “We hebben sterkte titels voor 2018 en er komt een boekverfilming aan. Daarnaast hebben we ook boeken die het genre ontstijgen, je ziet dat steeds meer volwassenen ook YA gaan lezen.”

Leesbevorderende merchandise

Opmerkelijk is dat Blossom Books naast de boeken ook zogenaamde cadeauartikelen verkoopt (of om in retail-termen te blijven: ‘non books’). Mokken en tassen met teksten die het lezen van boeken op een speelse manier leuk maken. “Ik had dit idee al lang, ik wilde het saaie boekenvak eigenlijk een beetje doorbreken en ben dus al in de tijd bij Kluitman begonnen met ‘leesbevorderende merchandise’ . Eerst waren er de tassen, daarna  mokken en nu ook stationary en andere textielproducten.”  Blossom Books verkoopt ze via de boekhandel maar ook internationaal via een eigen webshop die de veelzeggende naam ‘spread the book love’ draagt. Spiteri ziet dat de boekhandel dit soort producten ook steeds meer omarmt, zeker omdat de link met het lezen van boeken duidelijk is.

(tekst gaat verder onder de foto)

Emanuel en Querido Kind

Het gesprek moet natuurlijk ook gaan over het opmerkelijk feit dat Blossom Books, een betrekkelijk jong bedrijf, degene was die Querido Kind overnam. Spiteri verbetert mij direct, door aan te geven dat het geen overname is. “Ik heb niets overgenomen, maar mensen een nieuwe baan geboden. De redactie van Querido Kind had ontslag genomen en stond dus op straat terwijl de auteurs die stap ook ondersteunden en ook weggingen bij Querido”.  En hier kwamen de investeerders weer om de hoek kijken. Zij volgen de ontwikkelingen in het boekenvak en kwamen dan ook met de vraag bij Spiteri of ze niet iets konden doen aan deze situatie.

Uiteindelijk leidde dat tot de stap om de redacteuren aan te bieden om als nieuwe imprint binnen Blossom Books verder te gaan. “De investeerders vragen mij om steeds buiten de box te denken en zo kwamen we op deze oplossing. Er was volgens mij geen enkele andere uitgeverij die het hele team binnen wilden halen en voor mij was het een mooie stap, want Blossom Books had nog geen kinderboeken. Dus hebben we nu twee vestigingen. Emanuel heeft een historie in Amsterdam, dus is het vanzelfsprekend dat zij daar zitten. Het maakt tegelijk de stap voor die redacteuren ook minder groot”. De eerste boeken van het nieuwe imprint komen zomer 2018 uit.

De backlist van Querido Kind is nog wel een punt van aandacht. Daar zitten onder meer de rechten in van de erven van Annie MG Schmidt en alle titels van de auteurs die nu wel mee overgestapt zijn. “Ik denk dat WPG de backlist graag wil houden, en daar is het mij nu ook niet om te doen. De auteurs zijn vrij om hun rechten terug te vragen en elders onder te brengen als ze dat zouden willen. Maar mijn intentie was het niet om iets over te kopen, dus die backlist is wat mij betreft nog niet aan de orde. WPG heeft aangegeven door te willen gaan met Querido Kind en de kwaliteit te waarborgen.“

In 2018 opnieuw verdubbelen

Als Spiteri naar 2018 kijkt is natuurlijk de zomer een belangrijk ijkpunt. “Met Blossom Books gaan we gewoon door waar we mee bezig waren, met in 2018 wat meer non-fictie titels voor de Young Adult-markt. In 2017 hebben we ons marktaandeel verdubbeld en dat lijkt me ook voor 2018 ook een mooie ambitie”, voegt ze er lachend aan toe. "Voor Emanuel hoop ik dat we goed van start gaan, zodat iedereen een gevoel heeft van een nieuwe traditie, een nieuwe vrijheid en vooral een nieuwe frisheid en dat wij samen, in deze nieuwe setting, de beste kinderboekenuitgever van Nederland zijn.”
Een mooier slot voor het gesprek hadden we ons niet kunnen wensen.

Deze informatie is exclusief voor leden

Onbeperkt toegang 

Je kunt alle artikelen van inct onbeperkt lezen en downloaden als pdf.
Aanmelden

Login

Je bent al lid en kunt alle artikelen van inct onbeperkt lezen en downloaden als pdf.
Login




Producten
inct.easyread: Uitgeven in eigen beheer
inct.easyread: Uitgeven in eigen beheer
Prijs: € 4,99
Uitgevers kunnen zo maar een prachtboek over het hoofd zien. En een auteur die zelf uitgeeft houdt meer over. Selfpublishing is populair, maar succesvol uitgeven is niet eenvoudig. Om een (e-)boek uit te geven heb je inderdaad niet meer per se een...
direct bestellen


inct.easyread: Dossier e-books publiceren
inct.easyread: Dossier e-books publiceren
Prijs: € 7,99
Digitaal lezen wint nog steeds aan populariteit. Daarom is het logisch om een boek (ook) digitaal uit te geven. Bij het maken publiceren en verkopen van een digitale publicatie moeten veel keuzes gemaakt worden. Wij zetten de zaken op een rij.  
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen