Nog twee jaar geen boetes voor schijn-zzp-schap

Alleen opzettelijk misbruik aangepakt

13-02-2018Educatieve media | Nieuwsmedia | Publieksmedia | VakmediaNog twee jaar geen boetes voor schijn-zzp-schapMinister Wouter Koolmees van Sociale Zaken heeft besloten tot 1 januari 2020 geen boetes uit te delen aan zzp’ers en opdrachtgevers als blijkt dat er eigenlijk sprake is van een fictief dienstverband. Intussen wordt er gewerkt aan een (herziene) wet die een duidelijk en eerlijk onderscheid maakt tussen echte zelfstandigheid en schijnconstructies.

De huidige wet, de Wet DBA, werd begin 2016 ingevoerd als vervanging voor de constructie met de VAR (verklaring arbeidsrelatie). Die was verouderd omdat er inmiddels vele manieren waren ontstaan om de relatie tussen werkgever en werknemer vorm te geven: van een vast dienstverband tussen eenmalig kort klusje en alles er tussenin.

De Wet DBA doet niet waarvoor hij ontworpen is: werkgevers kunnen nog steeds constructies gebruiken om ten onrechte geen premies en belastingen voor hun werknemers af te dragen, en zzp’ers die bijvoorbeeld lange tijd aan een groot project werken kunnen nog steeds ten onrechte als schijnzelfstandige aangemerkt worden. De ontoereikendheid van de wet was vrijwel onmiddellijk na invoering evident. Sindsdien wordt er alleen bij “ernstigste gevallen van kwaadwillendheid” gehandhaafd. Komende jaren worden niet alleen de ernstige gevallen onderzocht, maar kwade opzet blijft wel een voorwaarde.

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen