Zijn nieuwe Europese cookieregels een gevaar voor de media?

Duits rapport waarschuwt voor gevolgen Europese ePrivacy Verordening

16-02-2018Zijn nieuwe Europese cookieregels een gevaar voor de media?De Europese ePrivacy Verordening gaat regelen hoe bedrijven online om moeten gaan met privacy. Daarbij gaat het voornamelijk over het plaatsen van cookies en het opbouwen van gegevensbestanden voor ‘behavourial targeting’, het tonen van advertenties op basis van online gedrag. Dit is een andere regeling dan de AVG, die over alle persoonsgegevens gaat, ook offline.
 
Het Duitse ministerie van economische zaken heeft onderzoek naar de effecten van de Veverordening laten doen. Daaruit kwam dat vooral uitgevers en andere mediabedrijven nadelige gevolgen zullen ondervinden. Dit komt vooral omdat het lastiger, zo niet onmogelijk, gaat worden om bezoekers gericht met advertenties te benaderen. In Duitsland wordt een verlies van 35% aan advertentie-inkomsten gevreesd. De DDMA roept de Nederlandse regering op om ook voor ons land de gevolgen in kaart te brengen.

Download artikel





1 Reactie op Zijn nieuwe Europese cookieregels een gevaar voor de media?

Gemma Schierbeek
op 16-02-2018 om 14:19

Door de nieuwe regels (AVG en ePrivacy verordening) hebben online marketeers er een grote uitdaging bij als het aankomt op het gebruik van marketing cookies. Er zal een mechanisme moeten zijn dat aan alle vereisten van de AVG/GDPR voldoet.

Het creëert echter ook kansen. Cookies mogen ook onder de AVG/GDPR gebruikt worden als je maar voldoet aan de spelregels.

Het lijkt een grotere uitdaging dan het is, mits je over de juiste technologie beschikt. Door transparant te zijn, in het gebruik van cookies, naar je website bezoeker, creëer je ook vertrouwen. Hierdoor zal de website bezoeker de marketing cookies accepteren (opt-in). Je weet dan dat je te maken hebt met website bezoekers die geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten, waardoor de kwaliteit van retargetting verbeterd. Immers, de website bezoekers hebben expliciet toestemming gegeven voor het plaatsen van cookies.


Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen