​Regionale kranten van de Persgroep lanceren Kieswijzer voor 220 gemeenten

Lezer heeft actieve rol bij samenstelling

21-02-2018Nieuwsmedia​Regionale kranten van de Persgroep lanceren Kieswijzer voor 220 gemeentenDe regionale titels van de Persgroep komen met een gezamenlijke Kieswijzer voor de gemeenteraadsverkiezingen. Daarbij zijn niet de partijprogramma’s leidend, maar dat wat de lezer en de redactie belangrijk vinden. Met een totaal van 220 gemeenten is het de grootste regionale stemhulp ooit.

De Kieswijzer is gemaakt door de stads- en regioredacties van het AD, BN DeStem, Brabants Dagblad, de Gelderlander, Eindhovens Dagblad, PZC, de Stentor, Tubantia en Het Parool. Zij weten precies wat er in hun gebied speelt en zijn goed ingevoerd in de gemeentepolitiek. Bij het maken van de stellingen hebben redacteuren en correspondenten niet alleen hun eigen kennis ingezet, maar zijn zij ook in gesprek gegaan met de lezer. Het resultaat is een stemhulp die lezers laat ontdekken welke partij het beste bij hen past.

Dit initiatief sluit goed aan bij de missie van de regionale kranten. Karolien Koolhof, projectleider Kieswijzer: "Wij zien het als een van onze belangrijkste taken om de gemeentepolitiek kritisch te volgen en lezers daarover goed te informeren. Dat deden we al met onze verslaggeving, maar deze Kieswijzer is een nieuwe, extra manier daarvoor. Dankzij het enorme aantal redacteuren dat eraan heeft meegewerkt, is deze regionale stemhulp de grootste ooit."

Geen partijprogramma’s
Gebruikers van de Kieswijzer krijgen een aantal stellingen voorgelegd over zaken die spelen in hun gemeente, waarbij zij kunnen aangeven in hoeverre zij het ermee eens zijn. Daarbij kunnen zij direct zien hoe de verschillende partijen in hun gemeente erover denken. Nadat alle stellingen zijn beantwoord, laat de Kieswijzer zien welke partijen het beste passen bij de gegeven antwoorden. Zo kunnen lezers zich oriënteren op de verkiezingen, zonder daarbij partijprogramma’s door te hoeven spitten.

De Kieswijzer onderscheidt zich vooral van andere stemhulpen door de manier waarop deze tot stand is gekomen. Koolhof: "Doorgaans worden stemhulpen gemaakt op basis van partijprogramma’s en wat politici zelf aandragen. Maar wij hebben ervoor gekozen om hem juist door burgers en journalisten te laten maken. Dat levert een hele andere reeks aan onderwerpen op."

De redacteuren zijn bij het maken van de stellingen bijgestaan door studenten politicologie en bestuurskunde uit heel Nederland. Zij hebben vervolgens de antwoorden van politici en een toelichting daarop verzameld in de Kieswijzer.
Deze is vanaf zaterdag 24 februari voor iedereen gratis te raadplegen via de websites van de betrokken titels en https://www.gemeentekieswijzer.nl

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen


inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen