Omzet Nederlandstalige boekenmarkt blijft gelijk

Aandeel anderstalige boeken stijgt

13-03-2018Publieksmedia | VakmediaOmzet Nederlandstalige boekenmarkt blijft gelijkDe omzet in het Nederlandstalige deel van de markt is in 2017 gelijk aan die van 2016, maar de afzet daalt met 1%. Zo blijkt uit de Marktmonitor 2017 van KVB Boekwerk.

Groei is er wel voor het anderstalig deel van de markt. De afzet groeide met 12% en de omzet met 4%. Jaar na jaar winnen de anderstalige boeken marktaandeel (gemeten in fysieke boeken). Het omzetaandeel van anderstalig stijgt naar 14% en het afzetaandeel naar 12%.

De boekenmarkt is steeds meer een bestsellersmarkt aldus KVB Boekwerk. De boekenwinkels en andere verkooppunten bieden een groot assortiment aan boeken, 133.000 titels in 2017. Toch is maar een zeer klein deel, namelijk 1,7% van de boektitels, verantwoordelijk voor de helft van de omzet (voor afzet geldt ongeveer hetzelfde, namelijk 2%).

De algehele omzet van de boekverkoop stieg in 2017 met 1% naar € 530 miljoen. De afzet bleef nagenoeg gelijk met 41 miljoen exemplaren. De cadeauperiode (decembermaand) is en blijft belangrijk en betekent een verdubbeling van de normale weekomzet. 

Consumenten geven minder uit aan literair-culturele boeken, zowel de afzet (-3%) als de omzet (-4%) daalt. Ook het aantal verkochte kinder- en jeugdboeken daalt in 2017 (de afzet daalde met 3% en de omzet met 4%). Fictie daarentegen blijft als genre op peil en consolideert op een afzetaandeel van 39%. Informatieve non-fictie zit in de lift, vooral door de groei in boeken in de genres psychologie en mens en maatschappij. De afzet neemt in 2017 toe met 3%, de omzet met 4%.

De markt voor digitaal lezen verandert vooral door de ontwikkeling in abonnementsmodellen. Dat heeft gevolgen voor de verkoop van losse e-books. Die groeit weliswaar, maar de groei vlakt ook dit jaar af. In 2017 werden 2,7 miljoen e-books verkocht, 3% meer dan in 2016. In 2016 was de groei nog 16%.

Kijk voor meer informatie op de website van KBb Boekwerk.

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen