DROG helpt bij het herkennen van desinformatie

Game over het verspreiden van nepnieuws

Auteur: Michiel Hatenboer
voeg toe aan mijn kennisbank
DROG helpt bij het herkennen van desinformatie

Desinformatie en propaganda zijn van alle tijden. In landen met een vrije pers konden journalisten van serieuze media tot voor kort meestal een adequaat tegenwicht bieden met gedegen feitenonderzoek. De neergang van de traditionele kranten, radio en televisie en de opkomst van de sociale media heeft de strijd tegen desinformatie echter een stuk moeilijker gemaakt. Het nieuwe platform DROG wil consumenten daarom zelf weerbaarder maken tegen nepnieuws, propaganda en andere vormen van desinformatie.
 
Het verspreiden van onjuiste informatie voor politiek of commercieel gewin is zeker niet nieuw. Beroemd zijn de foto's van de Russische revolutie waar Stalin bijna een eeuw geleden zijn tegenstanders van liet wegretoucheren. Het internet in het algemeen en de sociale media in het bijzonder hebben de verspreiding wel een stuk makkelijker gemaakt. Bovendien probeert in steeds meer landen de overheid de mond van de journalisten van serieuze media te snoeren, of ten minste twijfel te zaaien over de berichten die ze publiceren. Eén van de middelen die DROG inzet om lezers alert te maken op nepnieuws is een spraakmakende game waarbij je in de huid kruipt van een gewetenloze manipulator. De Engelse versie die onlangs werd gelanceerd kreeg veel aandacht van de internationale pers, van the Guardian en CNN tot Al Jazeera.


Deze informatie is exclusief voor leden

Onbeperkt toegang 

Je kunt alle artikelen van inct onbeperkt lezen en downloaden als pdf.
Aanmelden

Login

Je bent al lid en kunt alle artikelen van inct onbeperkt lezen en downloaden als pdf.
Login




Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen