Boekenweek 2018 was een succes

Bijna 3% omzetstijging ten opzichte van 2017

28-03-2018PublieksmediaBoekenweek 2018 was een succesDe vorige week afgesloten Boekenweek, met het thema Natuur, heeft voor een omzetstijging van 2,8% aan Nederlandstalige boeken gezorgd ten opzichte van 2017. De afzet bleef nagenoeg gelijk. De positieve cijfers tijdens de Boekenweek wijzen uit dat lezers meer geld over hadden voor een boek en meer besteedden aan bijzondere en mooi uitgegeven boeken.

Het is het vierde jaar op rij dat de Boekenweek een plus noteert in omzet. Sinds 2015, het eerste jaar na de crisis, steeg de omzet ten opzichte van het voorafgaande jaar met respectievelijk 6,8%, 1,2% en 1,1%. Het eerste kwartaal loopt nog, maar vooralsnog zorgde de Boekenweek voor de hoogste omzet tot nu toe. De Boekenweek was dus wederom een verkoopmotor. Voor boekhandels die actief deelnamen aan de campagne gold dat des te meer, zij noteerden een omzetstijging van 3,3% ten opzichte van 2017.

Op tal van plaatsen zorgde de 83ste Boekenweek voor drukte in de boekwinkels en bibliotheken. Er waren lange rijen voor de signeersessies en uitverkochte zalen voor de optredens van Griet Op de Beeck en Jan Terlouw. In de media was er veel aandacht voor alle elementen van de campagne, zo lag er dankzij de samenwerking met de Persgroep bij de start van de campagne een dik en goedgevuld Boekenweek Magazine dat zo’n 2,3 miljoen lezers heeft bereikt. Het thema Natuur kwam zowel bij radio, tv en printmedia, maar ook in de aankleding van boekwinkels en bibliotheken natuurlijk tot zijn recht. Meer dan andere jaren is het lezerspubliek ook via social media aangesproken, dankzij diverse activaties zoals een unieke voorpublicatie van het Boekenweekessay op Instagram en dagelijkse tournee-updates en videoverslagen op Facebook.
Het grote publiek was zeer ontvankelijk voor de verhalen van beide auteurs; eigentijdse verhalen over zaken die mensen graag veranderd willen zien: serieuze aandacht voor het milieu, serieuze aandacht voor de persoonlijke keuzes van mensen. 

Het Boekenweekgeschenk Gezien de feiten van Griet Op de Beeck was bij lezers gewild en geliefd. Het werd in een fysieke oplage van 661.000 exemplaren door de boekwinkel aan haar klanten cadeau gedaan. Daarbovenop werd het Geschenk als e-book nog eens 25.305 keer gedownload, dat is ruim 10.000 keer meer dan vorig jaar. Op de Beeck profiteerde met al haar boeken van de aandacht. In De Bestseller 60 kwamen haar vier boeken allemaal terug, met als hoogste notering Kom hier dat ik u kus, dat in de tweede week van de Boekenweek op plaats 12 kwam. Het Boekenweekessay Natuurlijk van Jan Terlouw, met een oplage van 62.700 exemplaren, stond twee weken met ruime voorsprong op plaats één van De Bestseller 60. Als e-book is het maar liefst 1193 gedownload.

Boekenweek 2019
De Boekenweek vindt volgend jaar plaats van zaterdag 23 t/m zondag 31 maart en wordt vrijdagavond 22 maart traditioneel geopend met het Boekenbal. De traditionele gratis reisdag van de NS wordt gehouden op zondag 31 maart, de laatste zondag van de Boekenweek.

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Uitgeven in eigen beheer
inct.easyread: Uitgeven in eigen beheer
Prijs: € 4,99
Uitgevers kunnen zo maar een prachtboek over het hoofd zien. En een auteur die zelf uitgeeft houdt meer over. Selfpublishing is populair, maar succesvol uitgeven is niet eenvoudig. Om een (e-)boek uit te geven heb je inderdaad niet meer per se een...
direct bestellen


inct.easyread: Dossier e-books publiceren
inct.easyread: Dossier e-books publiceren
Prijs: € 7,99
Digitaal lezen wint nog steeds aan populariteit. Daarom is het logisch om een boek (ook) digitaal uit te geven. Bij het maken publiceren en verkopen van een digitale publicatie moeten veel keuzes gemaakt worden. Wij zetten de zaken op een rij.  
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen