Kidsweek bestaat 15 jaar

Van krant tot platform

17-04-2018Nieuwsmedia | PublieksmediaKidsweek bestaat 15 jaar2003 was het jaar dat Kidsweek werd opgericht:  de eerste krant speciaal geschreven voor kinderen. Inmiddels bereikt Kidsweek hiermee gemiddeld 164.000 kinderen tussen de 7 en 12 jaar, thuis en op school.

De krant wordt gemaakt door een journalistiek onafhankelijke redactie en kinderen leren niet alleen over de actualiteit maar werken ook aan hun leesvaardigheid. In deze tijden van ontlezing en fake nieuws worden deze eigenschappen steeds waardevoller.

Hoofdredacteur Henrike van Gelder:
"Als journalist heb ik al voor heel veel verschillende doelgroepen kranten en tijdschriften gemaakt. Voor oudere mensen, jongeren, mannen, vrouwen. Maar het allermooiste is toch om een krant voor kinderen te maken. Wij vinden dat het belangrijk is dat kinderen al vanaf jonge leeftijd op de hoogte zijn van wat er in de wereld gebeurt. Van de leuke dingen, maar zeker ook van de nare dingen. En die nare dingen proberen we dan zo goed mogelijk uit te leggen."

Jubileum-editie
Om het 15 jarig-bestaan te vieren is een speciale extra dikke omkeerkrant gemaakt, waarin onder meer wordt teruggeblikt op bijzondere verhalen uit 15 jaar Kidsweek. Deze krant wordt in een oplage van 400.000 exemplaren verspreid onder abonnees en op basisscholen in Nederland.

Van krant naar platform
Was Kidsweek in 2003 nog een krant voor 10- tot- 14-jarigen, tegenwoordig is de krant voor 7- tot- 12-jarigen en is grote broer 7Days in het leven geroepen voor jongeren van 12 tot 17 jaar. Sinds 2009 wordt bij de krant kerndoeldekkend lesmateriaal voor Begrijpend lezen gemaakt voor het basisonderwijs. Daarnaast is Kidsweek uitgegroeid tot meer dan alleen een krant; met websites, social media-kanalen, events en productextenties is het uitgegroeid tot een informatieplatform voor kinderen, leraren en ouders.

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen


inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen