RTL richt zich op betalende consument

Meer on demand, open kanaal blijft

20-04-2018PublieksmediaRTL richt zich op betalende consument

RTL Nederland gaat meer programma’s maken die uitsluitend via het betaalplatform Videoland verspreid worden. Dat gaat mogelijk ten koste van de gratis te ontvangen zenders. Met de nieuwe aanpak wil RTL een directere band met de kijkers opbouwen en bereik via alle kanalen realiseren.
 
De commerciële zender kampt al lange tijd met teruglopende kijkcijfers. Ook de advertentie-inkomsten zijn teruggelopen: er gaat veel advertentiegeld dat vroeger naar tv ging nu naar online. Bovendien heeft het alternatief zich inmiddels bewezen: betaalzenders, met name Netflix, zijn een succes.  
 

“RTL wil met zelfontwikkelde en -geproduceerde content zowel on- als off-screen mensen echt raken en inspireren, met als doel een loyale fanbase voor zijn merken op te bouwen. Om deze Fan Centric-strategie te realiseren investeert RTL de komende jaren tientallen miljoenen in data-analyse, technologie en creatie. Ook zal RTL op korte termijn alle OTT-activiteiten in één platform samenbrengen. Het bedrijf is voornemens zijn organisatie aan te passen, zodat deze meer wendbaar is en beter in staat om inzichten te vergaren en door te vertalen naar nieuwe producties. “
 
Om deze nieuwe aanpak mogelijk te maken wordt de organisatie geherstructureerd, waarbij arbeidsplaatsen komen te vervallen. Die verdwijnen deels door natuurlijk verloop, maar gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten. Tegelijkertijd trekt RTL trekt ook veel nieuw talent aan op het gebied van data, technologie, creatie en marketing.

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen