De Volkskrant vernieuwt tablet- en smartphone-app

Ook de website heeft een nieuw jasje

15-05-2018NieuwsmediaDe Volkskrant vernieuwt tablet- en smartphone-appDe Volkskrant heeft haar nieuwe digitale omgevingen gelanceerd: een nieuwe digitale editie op tablet, een nieuwe smartphone-app en een vernieuwde website. Naar eigen zeggen is de ambitie van de Volkskrant om kwaliteitsjournalistiek nog beter naar de huidige digitale wensen en behoeften van de lezers te brengen.

“De Volkskrant volgt de lezer door haar of zijn digitale leesritme. De vernieuwingen betekenen dat niet alleen lezen, maar ook kijken en luisteren een nog prominentere rol krijgen. De nieuwe digitale editie op tablet verschijnt ‘s ochtends en volgt de indeling van de krant. Deze is wezenlijk anders en geoptimaliseerd voor interactie via de tablet. De smartphone-app wordt de hele dag door geüpdatet en bevat dezelfde inhoud als de website volkskrant.nl. de app heeft nieuwe elementen zoals De Gids met goede raad op het gebied van gezondheid, cultuur, reizen en meer en de toevoeging van de videosectie. De website heeft een rijkere vormgeving gekregen en brengt als vanouds het laatste nieuws, maar ook álle artikelen, video’s en podcasts.”

Philippe Remarque, hoofdredacteur de Volkskrant: “Waar nieuwssites meestal bestaan uit eentonige lijsten en vakjes, geven we de papieren krant vorm in grote vrijheid. Die creativiteit willen we nu ook op ons digitale podium de ruimte bieden, met dezelfde artdirectors en topfotografen. We blijven digitaal al het nieuws brengen dat relevant en urgent is, met de diepgang van onze specialisten en correspondenten. Maar nu in een rijkere vormgeving. Geheel nieuw in het Nederlandse media landschap is de Volkskranteditie op tablet. Die combineert mogelijkheden van digitaal als fotoreeksen, bewegend beeld en geluid met een echt krantengevoel: je verdiept je zonder afleiding en kunt haar ook uit krijgen.”

Erik Roddenhof, CEO van Persgroep Nederland: “In onze digitale ambities speelt de digitale krant een aparte rol. Tot nu toe was de digitale krant heel functioneel, maar had niet de ideale opmaak voor een echte kranten beleving. Voor de nieuwe Volkskrant tablet app, de editie, denk ik dat wij daar wel in geslaagd zijn: enerzijds in vormgeving en anderzijds in de interactiviteit. Wij denken dat de Volkskrant abonnee hier veel plezier aan gaat beleven.”
 

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen