CvdM: boeken betalen met AirMiles mag indirect

Eerst inwisselen voor cadeaukaart

18-05-2018PublieksmediaCvdM: boeken betalen met AirMiles mag indirectOp verzoek van Bol.com heeft het Commissariaat voor de Media een oordeel geveld over de vraag of boeken op grond van de Wet op de vaste boekenprijs (Wvbp) mogen worden betaald met Air Miles, of met een cadeaukaart, die is verkregen door inwisseling van Air Miles.
 
Het Commissariaat voor de Media stelt in haar oordeel dat Bol.com haar klanten boeken kan laten betalen met een cadeaukaart, ook als de cadeaukaart is betaald met Air Miles. Het systeem van de Wvbp en het Besluit vaste boekenprijs maken het echter niet mogelijk om boeken rechtstreeks met Air Miles te laten betalen.
 
Het Commissariaat voor de Media overweegt daarbij onder meer dat:
  • Bol.com boeken voor de vaste boekenprijs aanbiedt en deze bij eindafnemers in rekening brengt.
  • De rechter al in 2012 heeft aangegeven dat het in bepaalde gevallen is toegestaan spaarpunten in te wisselen voor een cadeaukaart waar vervolgens boeken mee worden gekocht.
  • Bol.com de cadeaukaart niet alleen tegen inlevering van Air Miles verkoopt, maar tevens voor de op de kaart vermelde prijs.
  • Het Air Miles-spaarprogramma niet kan worden aangemerkt als collectieve spaaractie, waardoor het niet is toegestaan boeken rechtstreeks met deze spaarpunten te laten betalen.

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen