Voelen aan en luisteren naar de beroemdste eend

Allereerste Donald Duck voor blinde kinderen

25-05-2018PublieksmediaVoelen aan en luisteren naar de beroemdste eendDonald Duck Weekblad, Stichting Dedicon en Bibliotheekservice Passend Lezen hebben de populaire stripfiguur Donald Duck toegankelijk gemaakt voor mensen met een visuele beperking. Met deze bijzondere uitgave wil het weekblad mensen die blind of slechtziend zijn, laten ervaren hoe Donald Duck en de wereld van Duckstad eruitziet en hen hier - ook samen met ziende kinderen - plezier aan laten beleven.

Het stripverhaal verschijnt niet als handzaam tijdschrift, maar in de vorm van een grote map. Hoofdrolspelers Donald, Katrien en Dagobert Duck worden in reliëf weergegeven, zoadt de kinderen de vorm van de figuren kunnen voelen. Verder is de strip voorzien van brailleschrift en audio-ondersteuning. Daarnaast is er ook een uitgebreide beschrijving bijgevoegd over de manier waarop je een stripverhaal leest.

Deze Donald Duck is niet in de winkel te koop. Hij wordt in een gelimiteerde oplage geproduceerd door Stichting Dedicon en is exclusief verkrijgbaar voor leden van Bibliotheekservice Passend Lezen.

Directeur Maarten Verboom van Stichting Dedicon licht toe: “De wereld van Donald Duck maakt al 65 jaar deel uit van de belevingswereld van kinderen. Maar kinderen met een visuele beperking kunnen over het algemeen niet meepraten over strips. Die ongelijkheid was voor ons een belangrijke motivatie om een aantrekkelijke oplossing te ontwikkelen. We zijn er trots op dat we daarin zijn geslaagd.”

Hoofdredacteur van Donald Duck Joan Lommen vertelt verder: “We waren meteen enthousiast toen Dedicon bij ons aanklopte. Donald Duck is voor iedereen, we willen dolgraag dat álle kinderen er plezier aan kunnen beleven. We zijn heel benieuwd hoe kinderen met een leesbeperking deze speciale uitgave en Donald Duck beleven.”
 

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen