Gezamenlijke Vlaamse campagne om boekverkoop te stimuleren

Uitgevers, boekhandels en overheid slaan handen ineen

06-06-2018PublieksmediaGezamenlijke Vlaamse campagne om boekverkoop te stimulerenVandaag start de grootscheepse campagne ‘Koop tijd voor een boek’. Een kwalitatieve campagne voor het boek in Vlaanderen om de boekenverkoop te stimuleren.

De campagne zal twee jaar lopen. Het is een gemeenschappelijke actie van 75 uitgevers en boekenimporteurs en meer dan 250 boekhandels met de steun van minister van Cultuur Sven Gatz. De coördinatie ligt in handen van brancheorganisatie Boek.be.  

Met vier actiemomenten wil men het grote publiek warm maken voor boeken. In de eerste fase ligt de focus op lezen tijdens je vakantie. De zomer is de ideale tijd om een boek te lezen. Daarom stimuleert Boek.be iedereen om een leesvoorraad aan te leggen in de plaatselijke boekhandel met de slogan: ‘Lees je de zomer in’.
De eerste 15.000 bezoekers van www.kooptijdvooreenboek.be kunnen een boekencheque aanvragen waarmee ze 5 euro korting op een aankoop van minstens 20 euro krijgen in de fysieke boekhandel.

Sven Gatz, minister van Cultuur: "Het is lang geleden dat er nog zo’n brede, diepgaande en langdurige campagne ten voordele van het boek op touw is gezet. Ze heeft de ambitie om in een periode van twee jaar 25.000 bezoeken aan de boekhandel uit te lokken. Op die manier ondersteunen we de bekendheid van onze boekhandels én de verkoop van boeken in dat verkoopkanaal."

Brecht Hortensius - voorzitter VVB: "Een bezoek aan de boekhandel is een ontdekkingsreis: je vindt er spannende strips, diepsnijdende romans, bizarre kinderboeken of oog openende geschiedenisboeken. Zo’n avontuur is voor veel mensen hun lust en hun leven, een dagelijkse duik. Anderen hebben net dat kleine duwtje nodig. De campagne Koop tijd voor een boek wil dat duwtje geven met focus op de boekhandel, een mooi voordeel en vooral veel tijd voor een boek."

Alexis Dragonetti - voorzitter GAU en gedelegeerd bestuurder Boek.be: "Dit is een uniek project voor de promotie van het boek waarbij uitgevers en boekhandels hand in hand werken dankzij de structurele ondersteuning van Vlaams Minister van Cultuur, Sven Gatz. De boekhandel is een onmisbare schakel in de ketting die loopt tussen auteurs en hun lezers. Met de campagne willen we een kwalitatieve aanzet geven tot het kopen van boeken en bijgevolg het lezen. De geplande acties zullen de verkoop van boeken in de boekhandel stimuleren door trafiek naar ze te loodsen op een meetbare manier. Geen holle campagne dus maar tastbare maatregelen. We starten met een duidelijke boodschap op een logisch moment: neem in de vakantie de tijd om te lezen en koop een boek!"

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Uitgeven in eigen beheer
inct.easyread: Uitgeven in eigen beheer
Prijs: € 4,99
Uitgevers kunnen zo maar een prachtboek over het hoofd zien. En een auteur die zelf uitgeeft houdt meer over. Selfpublishing is populair, maar succesvol uitgeven is niet eenvoudig. Om een (e-)boek uit te geven heb je inderdaad niet meer per se een...
direct bestellen


inct.easyread: Dossier e-books publiceren
inct.easyread: Dossier e-books publiceren
Prijs: € 7,99
Digitaal lezen wint nog steeds aan populariteit. Daarom is het logisch om een boek (ook) digitaal uit te geven. Bij het maken publiceren en verkopen van een digitale publicatie moeten veel keuzes gemaakt worden. Wij zetten de zaken op een rij.  
direct bestellen


inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen