Film- en tv-wereld ontdekt schrijfplatforms

Talentscouts schuimen platforms af

12-06-2018Film- en tv-wereld ontdekt schrijfplatformsIn veel landen zijn schrijfplatforms enorm populair. Daar verzamelen mensen met schrijfambities en leesliefhebbers zich om verhalen te delen. Meestal gaat het om korte verhalen of feuilletons, die op de mobiel gelezen worden. De lezers hebben direct contact met de auteurs: zij becommentariëren de gebeurtenissen, delen hun eigen, soortgelijke ervaringen en stellen soms zelfs alternatieve plotwendingen voor.
 
De verhalen zijn vaak heel persoonlijk en techniek is er in veel gevallen ondergeschikt aan zeggingskracht: de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie.

Dat neemt niet weg dat er regelmatig auteurs tussen zitten die hun verhaal zo goed kunnen opschrijven dat zij de interesse wekken van literaire agenten en nu ook de tv-industrie: Sony Pictures Television heeft een optie genomen op Death Is My BFF van Katarina E. Tonks en Hulu heeft een serie besteld die is gebaseerd op Light as a Feather van Zoe Aarsen. Tonks’ werk kreeg al meer dan 92 miljoen views, het verhaal van Aarsen werd 2,9 miljoen keer bekeken en beiden ontving duizenden reacties op Wattpad, het belangrijkste Engelstalige platform.

Tal M. Klein, die op InkShares publiceerde heeft onlangs een miljoenencontract ondertekend voor The Punch Escrow, een sciencefictionverhaal. Op dit platform wordt selfpublishing gecombineerd met crowdfunding: de lezers kunnen hun favoriete verhaal financieel steunen, zodat de auteur makkelijker een deal met een uitgever of filmmaatschappij kan sluiten.

De lees- en schrijfcommunity WritingPrompts op Reddit heeft nu 12 miljoen leden. Meer dan dertig van de daar gepubliceerde bijdragen zijn inmiddels verfilmd.

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen