Het redactieproces is knap ingewikkeld geworden

Software helpt complexe contentstromen beheren

Educatieve media | Publieksmedia | Vakmedia
voeg toe aan mijn kennisbank
Het redactieproces is knap ingewikkeld geworden

Het hart van de uitgeverij wordt nog steeds gevormd door het redactionele proces: het beheren van teksten en beelden. Maar dat proces is veel complexer geworden nu er verschillende contentstromen zijn voor de verschillende publicaties op print, digitaal en online. De ene keer wordt dezelfde content op verschillende platforms geplaatst, de andere keer wordt de boodschap op het medium aangepast. Daarom worden systemen ingezet die het multimediale redactieproces vereenvoudigen.

Verschillende typen content worden in hun eigen programma gecreëerd: in een tekstverwerker, een fotobewerkingsprogramma of een video-editor. Daarna worden ze gecombineerd in een opmaakprogramma als InDesign voor drukwerk, Sigil voor e-books, een web-cms voor internet of een speciale tool voor verspreiding via de sociale media. Sommige programma’s ondersteunen verschillende publicatievormen, maar niet van harte. Het importeren van teksten gaat moeizaam en het redigeren van teksten gaat minder makkelijk dan in een tekstverwerker. Een groter probleem is het versiebeheer van de documenten, vooral als teksten weer terug moeten naar een auteur. Maar de belangrijkste bezwaren van de verschillende systemen is dat ze beperkte mogelijkheden bieden om het werk op de redactie te plannen, om de content mediumneutraal op te slaan en om tekst en beeld te hergebruiken.


Deze informatie is exclusief voor leden

Onbeperkt toegang 

Je kunt alle artikelen van inct onbeperkt lezen en downloaden als pdf.
Aanmelden

Login

Je bent al lid en kunt alle artikelen van inct onbeperkt lezen en downloaden als pdf.
Login




Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen