YouTube wil desinformatie bestrijden met betrouwbare bronnen

Meer pluriformiteit in het nieuwsaanbod

10-07-2018NieuwsmediaYouTube wil desinformatie bestrijden met betrouwbare bronnenYouTube gaat (eerst alleen in de VS) links naar betrouwbare bronnen plaatsen bij nieuwsvideo’s. De bedoeling is de zelfversterkende orkaan van nepberichten rondom breaking news te temperen. Ook wordt het algoritme bij ophef aangepast: het aanbod wordt niet meer gefilterd op basis van wat je eerder hebt bekeken, maar op het onderwerp dat speelt. Deze maatregelen zouden eraan moeten bijdragen dat bezoekers een pluriformer nieuwsaanbod krijgen.
 
Bij een beperkt aantal omstreden onderwerpen, zoals de maanlandingen en de vermeende bijwerkingen van vaccinatie, worden links naar wetenschappelijke bronnen toegevoegd. Het doel is niet om bepaalde meningen te blokkeren, maar om de ‘bubbel’ een beetje te doorbreken.
 

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen