Is de herziening van de Copyrightbepaling 2016 wel zo’n goed idee?

Wegen de naburige rechten op tegen de rompslomp?

Auteur: Frank VeerkampNieuwsmedia | Publieksmedia
voeg toe aan mijn kennisbank
Is de herziening van de Copyrightbepaling 2016 wel zo’n goed idee?

Het Europees Parlement heeft nog veel vragen, dus de Europese Commissie moet nog wat sleutelen haar voorstel om de copyrightbepaling 2016 aan te passen. Of er veel aan de plannen verandert weten we uiteraard nog niet, maar wel dat meningen over het voorstel sterk verdeeld zijn. Omdat het voorstel tot doel heeft de rechten van uitgevers en makers beter te beschermen, ligt het voor de hand dat zij zich bij de voorstanders scharen. Maar sommige bezwaren van de tegenstanders zijn – ook vanuit uitgeversperspectief - een extra rondje Europees vergaderen best waard.
 
Het voorstel is zowel in Nederland en België in goede aarde gevallen bij de belangenorganisaties, de Mediafederatie en Boek.be. Toch zijn er ook partijen die flinke kritiek hebben op het voorstel. En dat zijn niet alleen ‘piraten’, maar ook het Instituut voor Informatierecht van de UvA, een aantal grote digitale (media)bedrijven en privacy-organisaties. Dat het auteurs- en uitgeefrecht op internet zeer regelmatig geschonden wordt en dat uitgevers en auteurs daar schade van hebben is geen nieuws. Dat de EU daar nu iets tegen onderneemt is welkom. Daarover is geen discussie.


Deze informatie is exclusief voor leden

Onbeperkt toegang 

Je kunt alle artikelen van inct onbeperkt lezen en downloaden als pdf.
Aanmelden

Login

Je bent al lid en kunt alle artikelen van inct onbeperkt lezen en downloaden als pdf.
Login




Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen