Instagram en YouTube belangrijkste sociale media voor magazinemerken

Facebook nog wel de grootste

19-07-2018PublieksmediaInstagram en YouTube belangrijkste sociale media voor magazinemerken

In het tweede kwartaal van 2018 is het aantal likes en volgers van magazinemerken op sociale media gestegen naar bijna 12,5 miljoen. Instagram en YouTube zijn wederom de snelste groeiers. Dit blijkt uit de Social Media Monitor die voor de achtste keer door Magazine Media Associatie (MMA) is gepubliceerd.
 
In het tweede kwartaal van 2018 stijgt het totaal aantal likes/volgers met 3% ten opzichte van het eerste kwartaal 2018. Vooral Instagram en Youtube zorgen voor de groei. Beide kanalen zien het aantal volgers met 11% toenemen. In tegenstelling tot vorige metingen, stijgt het aantal likes van Facebook in het tweede kwartaal van 2018 nog nauwelijks (+1%). Facebook heeft nog wel het hoogste aantal likes en volgers.

Op Facebook zij alle soorten magazines vertegenwoordigd: van glossies tot opvoeding en van populair wetenschappelijk tot woonmagazines. Alleen jongerenmagazines en sportmagazines zijn iets minder actief op Facebook. Op Instagram zijn vooral woonmagazines, vrouwenmagazines, waaronder veel glossies, en mind & body zeer actief. Dit geldt ook voor Pinterest. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door opinie en sport, terwijl op YouTube jongeren en automotive populair zijn.

De top 5 van meest populaire magazinemerken op sociale media zijn LINDA.,Voetbal International, vtwonen, ELLE en Flow. Jongerenmagazines scoren de hoogste engagementscore op Instagram, maar ook Truckstar, Roots, Kampeer en Caravan Kampioen, Royalty en Bicycling doen het goed.
 
De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de achtste keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 122 magazinemerken gemeten.

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen