Bob wint Dutch Podcast Awards

BNR deelt podcastprijzen uit

04-09-2018Nieuwsmedia | PublieksmediaBob wint Dutch Podcast AwardsTijdens een live uitzending op BNR Nieuwsradio en online zijn de eerste winnaars van de Dutch Podcast Awards 2018 bekendgemaakt. Bob is de grote winnaar geworden. Deze mag zich een jaar lang Beste Podcast van Nederland noemen. 

Juryrapport over Bob

Na een uitgebreide discussie en een stemming in het juryoverleg begin deze avond is de uiteindelijk winnaar bepaald. Bob, de winnende podcast werd geroemd om het meeslepende, emotievolle verhaal. De podcast gaat over iets kleins, maar heeft de spanning van een crime-verhaal. Als luisteraar raak je vergroeid met de hoofdpersoon en word je meegezogen in het proces. De winnaar werd gezien als buitencategorie en ontving daarom vrijwel alle stemmen van de jury. BOB gaat over een dementerende Vlaamse vrouw en haar al dan niet bestaande jeugdliefde Bob. Het wordt gemaakt door het Vlaams-Nederlandse AudioCollectief SCHIK, dat bestaat uit Nele Eeckhout, Siona Houthuys en Mirke Kist.


Alle winnaars per categorie op een rij:

  • Nieuws & Politiek - De Willem Podcast
  • Journalistiek & Media - De Eeuw van de Amateur
  • Tech & Innovatie - De Technoloog
  • Kunst en Cultuur - De Grote Harry Bannink Podcast
  • Muziek - Klap van de Molen
  • Verhalend - Storytelling - Bob
  • Lifestyle (Incl. Sport) - Ik Ken Iemand Die
  • Zakelijk - Rudy & Freddie
  • Beste Host - Michiel Veenstra
  • Branded - KLM
  • Trend 2018: Pretparken - Ochtend in Pretparkland

Prijzen bepaald door publiek en vakjury

In totaal hebben 7.083 mensen gestemd en zijn er bijna 50.000 stemmen uitgebracht op de verschillende categorieën. De stem van het publiek telde mee voor 70% en de het juryoordeel woog 30%. Uit de winnaars per categorie is De Beste Podcast van Nederland gekozen door de vakjury. Tijdens het juryberaad maandagavond 3 september hebben zij middels stemming de Beste Podcast gekozen.
 
Juryvoorzitter Wilbert Mutsaers (Head of Content van Spotify): “De wereld van de podcast is al zoveel groter dan we dachten, dat bewijst het flinke aantal stemmers ook. De vele niches die er zijn hebben een grote luisterschare. En ook voor ons als jury zijn weer nieuwe werelden open gegaan. Het enthousiasme voor de podcast is groot, bij het publiek, bij mij en bij de gehele jury.”
 
BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich deelt het enthousiasme: “De podcast is voor een deel de toekomst van radio. Relatief veel jonge professionals luisteren ernaar en zijn opgegroeid met on demand. Na Netflix voor video en Spotify voor muziek is het nu de beurt aan on demand audio. Op je eigen tijd kunnen luisteren naar mooie, enthousiaste en informatieve verhalen is een groot goed. Het was er al een aantal jaren, maar met deze Dutch Podcast Awards heeft BNR beoogd het fenomeen nog weer een stap verder te brengen.”

Vakjury

De vakjury bestond uit de volgende experts uit de media, de techscene, reclamewereld en de podcastindustrie:
  • Wilbert Mutsaers (Spotify), juryvoorzitter
  • Gert-Jaap Hoekman (NU.nl)
  • Michiel Veenstra (NPO 3FM, NPO3)
  • Rachid Finge (Google)
  • Elger van der Wel (media-expert)
  • Joep van der Laan (Mindshare)
  • Mirjam van Zuidam (NRC)
  • Ruud de Wild (NPO Radio 2)
  • Giel Beelen (Veronica, Talpa Radio)
  • Marianne Zwagerman (media-expert, spreker)

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen