De financiële wereld achter Instagram in #followme

Documentaire over Instagram op Instagram

07-09-2018Educatieve media | Nieuwsmedia | Publieksmedia | VakmediaDe financiële wereld achter Instagram in #followmeInstagram is met meer dan 600 miljoen maandelijkse gebruikers hét sociale medium van dit moment. Online zichtbaarheid is belangrijker dan ooit, hoe meer likes en followers hoe meer status. En als je die niet kunt krijgen? Dan koop je ze gewoon. Nicolaas Veul onderzoekt in #followme de wereld van boostboys, bots, shout outs en betaalde likes uit Rusland. Met #followme produceert de VPRO de eerste crossmediale documentaire over Instagram op Instagram.
 
Programmamaker Nicolaas Veul duikt in de financiële wereld achter Instagram. Voor veel jonge beroepsgroepen betekent online-status een garantie op werk. In die steeds gekker wordende industrie van Instagram bepaalt het algoritme wie er boven komt drijven. Op dit sociale platform is een compleet nieuw verdienmodel ontstaan: likes en followers zijn keiharde valuta geworden. Maar welke schaduweconomie ontstaat hierdoor? Wat is echt en wat is nep? Hoe voer je de strijd tegen het algoritme? Wie zijn de winnaars en wie de verliezers? En wat merk jij daarvan als je door je feed scrollt?
 
Nicolaas koopt account met 10.000 volgers

Het Instagram account @followme.doc is, geheel volgens de Wilde Westen-wetten van de Instagram industrie, een gekocht account. In één van de eerste posts is te zien hoe Nicolaas dit account met 10.000 volgers koopt op Marktplaats. De handelaar is een 15-jarige anonieme scholier die liever accounts verkoopt dan een krantenwijk loopt.
 
#follow me op Instagram, IGTV en NPO 3
#followme is een crossmediaal onderzoek naar de economie die sinds de oprichting van Instagram is ontstaan: soms creatief en vernieuwend, maar soms ook heel schimmig. Vanaf donderdag 6 september is het maakproces te volgen op het account @followme.doc. Daar probeert hij alle tips en trucs om aan populariteit te winnen, toont hij live interviews en reflecteert hij op zijn bevindingen. 
De verticale documentaire gaat op woensdag 21 november in première op het nieuwe videokanaal van Instagram: IGTV.
De televisieversie wordt een dag later, om 20.55 uur op donderdag 22 november, uitgezonden op NPO 3.

(Foto Nicolaas Veul:  Eva Roefs)

Download artikel




Reageren