Europees Parlement keurt hervorming auteursrecht goed

Definitieve tekst, akkoord Raad en Commissie moeten nog volgen

13-09-2018Nieuwsmedia | PublieksmediaEuropees Parlement keurt hervorming auteursrecht goedTijdens de stemming over de hervormingen in het Europese auteursrecht, keurde het Europees parlement op vrijdag 12 september de tekst van rapporteur Voss goed. 438 Parlementsleden stemden voor, 226 tegen.

De nieuwe Auteursrechtrichtlijn, die de Europese Commissie in 2016 presenteerde, maakt deel uit van de strategie voor een Europese Digital Single Market. 
Het voorstel bevat een naburig recht op grond waarvan uitgevers van nieuwsmedia en magazines een eigen recht krijgen op basis waarvan zij eerlijke overeenkomsten kunnen sluiten met internetgiganten die momenteel veel geld verdienen met het hergebruik van hun journalistieke werken.
 
Europese uitgevers hebben de afgelopen tijd zwaar gelobbyd voor het voorstel, grote internetbedrijven als Google en Facebook waren tegen, net als privacy- en burgerrechtengroepen.

Het Europees Parlement kan nu, op basis van het rapport van Axel Voss, rond de tafel gaan zitten met de Europese Raad en de Europese Commissie. De drie partijen moeten het nu nog eens zien te worden over één tekst.
 
 

Deze informatie is exclusief voor leden

Onbeperkt toegang 

Je kunt alle artikelen van inct onbeperkt lezen en downloaden als pdf.
Aanmelden

Login

Je bent al lid en kunt alle artikelen van inct onbeperkt lezen en downloaden als pdf.
Login




Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen