Blockchain: de ervaringen binnen de muziekindustrie

inct.spiratie 2018: Tom van Doorn (Volareo)

voeg toe aan mijn kennisbank
Blockchain: de ervaringen binnen de muziekindustrieVolareo, een start-up in de muziekindustrie, zit op een mooi plekje in het centrum van Rotterdam: het Groothandelsgebouw, met uitzicht op het nieuwe station. Hoe jong de start-up is blijkt als mijn gesprekspartner aanschuift. Tom van Doorn is Head of Community bij Volareo, maar is ook nog bezig met het behalen van zijn master.

Tom is bij Volareo terecht gekomen dankzij een stage bij een andere start-up, Travis, een vertaalapp; de oprichter tevens de bedenker van Volareo is. Volareo levert een speaker waarmee de gebruiker vier verschillende muziekplatforms kan gebruiken. Volareao bundelt of aggregeert deze platforms waardoor de gebruiker playlists kan maken uit al de platforms tezamen. Omdat die platforms weer gebruik maken van blockchain technologie is het mogelijk dit soort nieuwe aggregatie-platforms in het leven te roepen.

De verschillende platforms gebruiken de blockchain-technologie in hun back-end om de fees richting muzikanten af te handelen. Het verhaal is best technisch en Tom is gelukkig in staat om één en ander begrijpelijk te maken. “Kort gezegd, blockchain is goed in het verzorgen van transacties, het beheren van rechten. De basis daarvoor vormen de smart contracts die onder de blockchain liggen”. Van Doorn zal op inct.spiratie laten zien hoe dit ook voor de uitgeefwereld interessant kan zijn.



Een ander interessant punt is dat de blockchain de rol van de traditionele muziekuitgever danig veranderd heeft. “De muzikant is nu autonomer en heeft de uitgeverij eigenlijk vooral nodig om de blockchain te verzorgen. Daarnaast wil een muzikant wellicht wat ondersteuning bij distributie en marketing. Muziekuitgevers zijn dus geen full service agency meer.” De overeenkomst met de uitgeverij lijkt vrij duidelijk.

Als head of community is Tom verantwoordelijk voor alle communicatie met klanten, pers en media. Hij voegt er lachend aan toe dat dit de officiële functieomschrijving is: werken met een klein team in de start-upfase betekent dat iedereen van alles aanpakt. Wel heeft hij de afgelopen tijd gemerkt dat de aandacht voor blockchain en de gevolgen voor de creatieve industrie toeneemt. Artikelen in kranten en presentaties bij onder meer BNR (*) zijn daar het bewijs van.

Op inct.spiratie zal Tom aan de hand van Volareo dieper ingaan op de voordelen en gevolgen van blockchain-technologie en zal hij de overeenkomsten met de uitgeefwereld ook benoemen. Die wereld ligt niet zover van hem af, zijn moeder was tot voor kort als uitgever werkzaam bij Uitgeverij XL.
 
(*): https://www.bnr.nl/nieuws/technologie/10351648/rotterdamse-smart-speaker-gaat-strijd-aan-met-amazon-en-google 
 

INCT.SPIRATIE 2018: MEER INFO & AANMELDEN


 

Download artikel




Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen