Blockchain: onmisbaar voor de digitale toekomst van de uitgeverij

inct.spiratie 2018: Eveline Klumpers

Educatieve media | Nieuwsmedia | Publieksmedia | Vakmedia
voeg toe aan mijn kennisbank
Blockchain: onmisbaar voor de digitale toekomst van de uitgeverijEveline Klumpers is een echte techionista (*) en haar bedrijf bevindt zich op een toepasselijke plek: TQ in het centrum van Amsterdam, een groeiplek voor start-ups opgezet door The Next Web.

De interesse voor IT en techniek gaat terug naar de jeugd van Eveline Klumpers. “Op de middelbare school was ik waarschijnlijk een van de eerste met internet. Ik ben ook nogal een ‘klusser’,  dus ook het programmeren trok mij direct.” Haar eerste contact met blockchain en de daarbij behorende crypto-currency kwam via een vriend die een zogenaamde bitcoinminer was. Maar opmerkelijk genoeg maakte Klumpers eerst een uitstapje voor ze terug zou keren in de wereld van bits, bytes en de daarbij behorende currencies.

Het uitstapje betrof de beauty-industrie, maar toen ze daar bereikt had wat ze wilde bereiken, bleek de wereld van bitcoin, blockchain en dergelijk nog steeds te trekken. “Ik ben ook altijd gefascineerd geweest door data tot het punt waarop ik bijna paranoide wilde weten wat er met mijn online gegevens gebeurde. Nu blijkt dat die paranoia niet eens zo onterecht was. Als je je hierin gaat verdiepen kom je vanzelf ook weer terecht bij de blockchain-technologie, een technologie die juist stappen in de ketens gaat vastleggen en controleerbaar maakt.”

Met de start-up Katalysis richt Klumpers zich vooral op uitgeverijen. Een bijzondere doelgroep, want je zou ook kunnen denken dat deze branche niet bekend staat om het snel omarmen van nieuwe technologie. “Misschien juist wel daarom," zegt Klumpers lachend, "blockchain gaat over digitaal eigenaarschap en als er één branche is die door het internet een probleem heeft met digitale content en alles wat daarbij hoort als het gaat om eigenaarschap, exploitatie en rechten, dan is het wel de uitgeverij.”



Een eerste pilot deed Klumpers rondom e-books, samen met Marc Jellema van het in sommige uitgeverskringen omstreden Tom Kabinet. Katalysis bouwde de app voor de dienst die tweedehands e-books wil verhandelen. “Tom Kabinet lag nogal onder vuur en wij moesten wel verder, dus zijn wij op aanraden van wat experts uit de branche doorgegaan met het ontwikkelen van nieuwe toepassingen en hebben we nu dus een toepassing ontwikkeld voor micropayments op basis van blockchain-technologie”. Op internationaal niveau werkt Katalysis aan pilots met uitgevers in de wetenschappelijke wereld zoals Springer Nature, Taylor&Francis en Cambrige University Press en in Nederland zijn ze bekend van de microbetalingsknop bij Reporters Online. Binnenkort worden meerdere platforms aangesloten. “De rest van de branche zijn nog prospects.”

Klumpers maakt duidelijk dat de blockchain-technologie juist voor uitgevers wel eens zeer verstrekkende gevolgen kan hebben. “Je kunt er zaken mee regelen zoals micro-payments en losse artikelen verkopen. Ook tracking van gebruik en het aggregeren van content wordt makkelijker, terwijl de rechten helder en eenduidig afgeschermd zijn door een zogenaamd smart contract. De crypto-currency maakt het misschien voor sommigen eng, maar dat is het niet: het is een stap naar een universele portemonnee. Blockchain faciliteert ook het samenwerken van verschillende eco-systemen. Als uitgever kun je deze ontwikkeling niet missen.”

Op inct.spiratie zal Eveline laten zien wat blockchain precies is, wat je er als uitgever mee kunt en waarom het de techniek is waar uitgevers zich de komende tijd op moeten richten.
 

(*) techionista 

INCT.SPIRATIE 2018: MEER INFO & AANMELDEN

 

Download artikel




Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen