BNR lanceert Smart Radio: de toekomst van radio

Gepersonaliseerde radio

21-09-2018Publieksmedia | VakmediaBNR lanceert Smart Radio: de toekomst van radioBNR bestaat op 21 september 2018 exact twintig jaar. De radiozender voor ondernemend Nederland is, voortkomend uit TalkRadio, op 21 september 1998 begonnen onder de naam Business Nieuws 1395 AM.

Op deze feesteleijke dag lanceert BNR de bètaversie van SMART Radio – een innovatie waarbij met de nieuwste technieken onderwerpen worden verzameld op basis van voorkeuren van de luisteraar die vervolgens op een eigen gekozen moment via de app beluisterd kunnen worden.

BNR is in twintig jaar tijd getransformeerd van een radiostation naar een innovatieve mediaorganisatie met de focus op audio. Als een van de eerste partijen die podcasting serieus nam, loopt BNR voorop met zakelijke podcasts gericht op professionals. Een groeiend aantal, zoals award winning De Technoloog en Cryptocast, wordt podcast-first gemaakt en scoort heel goed binnen het BNR-platform en ook op iTunes en Spotify. Begin 2018 is een speciale podcaststudio gebouwd en gestart met de dagelijkse nieuwspodcast Newsroom samen met Het Financieele Dagblad. Met SMART Radio gaat BNR een volgende fase in: met een zelf gebouwd algoritme wordt uit het rijke archief op maat gemaakte persoonlijke audio content aangeboden op het moment dat het de luisteraar het best schikt.

Alle zakelijke professionals en geïnteresseerden kunnen via www.bnr.nl/smartradio/beta de app downloaden en interesses aangeven. Het resultaat is een persoonlijk audioprogramma: de fragmenten worden automatisch vloeiend achter elkaar afgespeeld. "We brengen hiermee de content nog beter bij de juiste persoon op het juiste moment. Onze eerste testers zijn lovend. Ze hebben in hun drukke professionele bestaan naast de vaste luistermomenten niet altijd gelegenheid om de hele dag BNR aan te hebben staan en soms ook niet om ene podcast van anderhalf uur te luisteren. Met SMART Radio wordt een lange zoektocht bespaard en zijn ze razendsnel op de hoogte," zegt hoofdredacteur Sjors Fröhlich. Het wordt een belangrijke aanvulling op de diensten, de programma’s, podcasts en events die BNR aanbiedt.

BNR kreeg vorig jaar subsidie van het Digital News Innovation Fund (DNI) van Google. Het DNI steunt goede ideeën om media digitaler te maken en beter op de toekomst voor te bereiden. Met de subsidie en in samenwerking met Zoom Media en BrainCreators bouwde BNR Nieuwsradio het eigen algoritme.

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Uitgeven in eigen beheer
inct.easyread: Uitgeven in eigen beheer
Prijs: € 4,99
Uitgevers kunnen zo maar een prachtboek over het hoofd zien. En een auteur die zelf uitgeeft houdt meer over. Selfpublishing is populair, maar succesvol uitgeven is niet eenvoudig. Om een (e-)boek uit te geven heb je inderdaad niet meer per se een...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen