Web en app vergroten bereik regionale kranten

Kwart van de lezers jonger dan 35

08-10-2018NieuwsmediaWeb en app vergroten bereik regionale kranten

Dankzij de digitale platforms zijn regionale dagbladen in staat een veel ruimer publiek te bedienen dan met de krant alleen. Dat blijkt uit het rapport NOM Mediamerken NRM 2018 dat op 4 oktober 2018 is gepubliceerd. Web en app zorgen ervoor dat het bereik van de regiomerken maandelijks gemiddeld ruim 60% hoger is.
 
Onder de 17 gerapporteerde merken zijn tien merken die maandelijks ruim een miljoen lezers weten te bedienen. De regiotitels profiteren duidelijk van een lezerskring die veel ruimer is dan het verspreidingsgebied van de gedrukte krant.

Het Parool blijkt crossmediaal het grootste bereik te realiseren. Maandelijks telt deze titel met print, web en app ruim twee miljoen lezers. De Gelderlander, die in printvorm het grootst is, behaalt maandelijks ook een bereik van bijna 2 miljoen.

 

De regiomerken bedienen crossmediaal lezers van alle leeftijden. Bijna de helft van de bereikte personen is vijftig jaar of ouder. Toch valt de vergrijzing mee: meer dan een kwart van de lezers is tussen de 13 en 34 jaar oud.

Over NOM Mediamerken NRM 2018

Dit is de eerste rapportage van de fusie tussen de NOM Regio Monitor (print bereik) en NOBO (digitaal bereik). NOM Mediamerken NRM 2018 bevat printbereikdata van de NOM Regio Monitor 2018 (NRM) en online data van de regionale merken van printuitgevers uit NOBO Q1 2018.
 
Merkbereik wordt door NOM als volgt gedefinieerd: merkbereik geeft het aantal mensen weer dat een merk binnen één maand minimaal één keer heeft gelezen, op papier of via de digitale kanalen. Het gaat om netto (ontdubbeld) bereik. De resultaten uit NOM Mediamerken NRM 2018 worden beschikbaar gesteld via mediaplanning-software en via het NOM Dashboard.

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen