De transitie van uitgeverij naar mediabedrijf

inct.spiratie 2018: Æbele Kluwer (genomineerd voor LOFprijs 2019)

Vakmedia
voeg toe aan mijn kennisbank
De transitie van uitgeverij naar mediabedrijf

Æbele Kluwer is naar eigen zeggen erfelijk belast als het gaat om uitgeven. Niet alleen vanwege de achternaam (zijn grootvader stond aan de wieg van het internationale uitgeefconcern), maar ook op basis van zijn eigen loopbaan. Inmiddels kan Aebele met gepaste trots zeggen dat hij zijn familienaam eer aan doet met zijn eigen, innovatieve, vakuitgeverij.

Æbele studeerde Small Business en rolde vervolgens bijna onvermijdelijk de uitgeverij in. Eerder dit jaar heeft hij met zijn eigen uitgeverij, Aeneas Media, het 25-jarig jubileum mogen vieren. Ooit begon hij met zijn eerste titel op de spreekwoordelijke zolderkamer, nu zit zijn uitgeverij in de hippe Gruyterfabriek in Den Bosch. Wij spreken om praktische redenen af bij hem thuis, in het bosrijke gedeelte van Zeist.
 
Kluwer vertelt over de geschiedenis en ontwikkeling van zijn vakuitgeverij, een bedrijf dat zich voornamelijk richt op de bouwsector. Belangrijk is dat zijn uitgeverij inmiddels niet meer de naam ‘Aeneas, Uitgeverij van Vakinformatie’ draagt, maar de naam Aeneas Media. Dat is meer dan een woordspelletje.
“Tien jaar geleden begonnen we een nieuwe titel, Renovatie. Die titel stond eigenlijk aan het begin van de transitie van uitgeverij naar mediabedrijf. Inmiddels heeft het een nieuwe naam, Renda en is het geen vakblad meer maar een kennisnetwerk.”


 
“We noemen onszelf geen uitgeverij meer maar mediabedrijf, omdat bij uitgeverij iedereen toch denkt aan boeken en tijdschriften. Maar wij doen meer en vooral andere dingen. Door onszelf mediabedrijf te noemen hopen we een einde te maken aan het hardnekkige papierdenken. Renda is voor ons daarbij de proeftuin geweest. Toen we de titel begonnen bleek er wel enthousiasme te zijn, maar het liep eigenlijk helemaal niet zo goed. Al denkend over hoe we het dan beter zouden kunnen doen, kwamen we uiteindelijk uit op het kennisnetwerk voor sociale woningbouw waarbij bijeenkomsten centraal staan. Onze focus is dus op het netwerk. We spreken niet van platform maar van netwerk omdat je volgens mij een platform iets afstandelijks is, waar je alleen maar komt halen. Een netwerk meer is dan alleen dat: een netwerk daar wil je bij horen, dat draait om clubgevoel.”
 
Het magazine is onderdeel van het kennisnetwerk Renda, maar wel in een uitvoering die past bij het clubgevoel. “Het magazine heeft een vorm die geïnspireerd is op Hard Gras. Het magazine blijft belangrijk om ook een tastbaar product aan te bieden.”
Op inct.spiratie zal Kluwer toelichting geven op het totale concept en het business model van Renda, en vertellen hoe hij het netwerk levend houdt.
 
“We bieden sinds kort de koppeling tussen onze expertise op het gebied van kennisnetwerken en onze uitgeefexpertise op een andere manier aan onze doelgroepen aan. We hebben Aeneas Connect opgezet, een tool waarmee derden makkelijk, binnen onze omgeving, een eigen kennisnetwerk kunnen opzetten. Wij leveren daarvoor de ondersteuning en de deskundigheid. Waar je vroeger als uitgever wellicht je redactionele expertise kon aanbieden, ligt onze expertise nu dus in het opzetten en onderhouden van netwerken. We faciliteren de kennisuitwisselingen binnen kennisnetwerken, en dat is toch wat een vakblad van origine altijd al deed”, besluit Kluwer.

En deze week is ook bekend geworden dat het platform één van de 7 kandidaten is voor de LOFprijs 2019
 

INCT.SPIRATIE 2018: MEER INFO & DIRECT AANMELDEN

Download artikel