Bereiksversterker geactualiseerd en uitgebreid

Tool toont het crossmediale bereik van nieuwsmedia

12-11-2018NieuwsmediaBereiksversterker geactualiseerd en uitgebreid

Nieuwsmedia hebben met hun crossmediale portfolio een groot en divers lezerspubliek opgebouwd. De vernieuwde Bereiksversterker laat het bereik in de belangrijkste communicatiedoelgroepen zien. Dankzij de datafusie van print- en online bestanden kunnen nieuwsmerken uit één bron hun crossmediale bereik rapporteren. De Bereiksversterker is met behulp van de laatste NOM-data geactualiseerd. Voor het eerst toont de online tool ook het crossmediale bereik van de regiomerken.
 

 

Landelijke nieuwsmerken

Ruim vier op vijf Nederlanders (81% bij 13 jaar en ouder) raadplegen maandelijks een of meer landelijke nieuwsmerken, via een gedrukte krant, een site of een app. In verschillende doelgroepen is het bereik van landelijke merken aanzienlijk hoger, onder meer bij hoogopgeleiden (88%), welgestelden (86%) en de zakelijke doelgroep (89%).

Regionale nieuwsmerken

De landelijke nieuwsmerken hebben een sterke positie in West-Nederland. Buiten het Westen worden de regiomerken verhoudingsgewijs meer geraadpleegd. In geheel Nederland is het crossmediale bereik van regionale dagbladen 60%. In de Nielsen-gebieden Noord (72%), Oost (69%) en Zuid (78%) is het bereik aanzienlijk hoger. In het Zuiden is het bereik van de regiomerken zelfs hoger dan van de landelijke merken (74%).

Over Bereiksversterker

De Bereiksversterker toont zowel het bereik van printmedia als van online kanalen. De resultaten worden per mediumtype getoond, maar ook als ontdubbeld totaal.
 
Voor mediaprofessionals is het van belang te weten welke personen nieuwsmedia bereiken. Om adverteerders te bedienen, is een selectie van 22 veelgebruikte doelgroepen gemaakt. De volgende kengetallen worden getoond: 

  • Print: bereik per gemiddeld nummer voor dagbladen en aangesloten opiniebladen
  • Online: maandbereik nieuwssites en -apps
  • Merkbereik: aantal personen (netto) dat een nieuwsmerk in een maand heeft bekeken, ongeacht het platform

De Bereiksversterker is ontworpen om snel een gespecificeerde lijst te produceren. Voor mediaplannen op maat blijft mediaplanningssoftware onmisbaar. Neem voor maatwerk contact op met de betreffende uitgever of mail naar onderzoek@ndpnieuwsmedia.nl. Aan de in de Bereiksversterker getoonde cijfers kunnen geen rechten worden ontleend.

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen