Onderzoeksjournalistiek vormt de basis van een spel

De Groene Havenbaas: grote keuzes voor een groene toekomst

13-11-2018PublieksmediaOnderzoeksjournalistiek vormt de basis van een spelVers Beton lanceert een game met als inzet een groene toekomst voor de grootste CO2-uitstoter van Nederland, de haven van Rotterdam. Vanwege klimaatverandering moet onze economie radicaal veranderen, maar toch gebeurt er weinig. Daarom onderzocht Inge Jansen de complexe werking van de Rotterdamse haven om uit te zoeken welke achterliggende processen bepalen hoe de verduurzaming van de haven plaatsvindt – of juist niet. 

De beste stuurlui staan aan wal

De Rotterdamse haven bevat Nederlands grootste cluster van fabrieken. Deze industrie is goed voor negentig procent van de CO2-uitstoot in Rotterdam en bijna een vijfde van die in Nederland. Verduurzamen van dit gebied blijkt alleen erg lastig. Om de complexiteit die dat veroorzaakt duidelijk te maken, heeft Vers Beton ‘De Groene Havenbaas’ ontwikkeld. Via deze game kan iedereen proberen de haven te verduurzamen. Aan de hand van zes vragen bezoekt de speler het hele havengebied, om te proberen daar een duurzame toekomst te creëren. 

Energietransitiemodel

Om zo goed mogelijk door te rekenen wat voor effecten keuzes hebben, werkt Vers Beton voor deze game samen met het onderzoeksbureau Quintel en zijn Energietransitiemodel. Dit op big data gebaseerde model maakt duidelijk welke effecten keuzes hebben op onder meer de CO2-uitstoot, kosten, benodigde energie en benodigde biomassa. Onder meer grote energiebedrijven, overheden en ngo’s werken ook met dit model. Het spel en bijbehorende artikelen en de game helpen mensen om beter hun standpunt over dit onderwerp bepalen.
 

beeld: Bram van Rijen
 

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen