Kleine verschuivingen op de boekenmarkt

KVB Boekwerk brengt nieuwe Monitor Uitgevers uit

27-11-2018Educatieve media | Publieksmedia | VakmediaKleine verschuivingen op de boekenmarktIn de Monitor Uitgevers is meer te lezen over de concurrentieverhoudingen van uitgeverijen, de samenstelling van hun portfolio, de verhouding tussen grote en kleine uitgeverijen en het belang van toptitels. Net als in vorige edities zin de uitgevers verdeeld in vier marktkwarten, op basis van de totale omzet in de verkoopmarkt voor Nederlandse titels.
 
De concurrentieverhoudingen tussen uitgevers zijn nagenoeg gelijk gebleven aan vorig jaar. Het portfolio van uitgevers is op een aantal gebieden wel veranderd. Voor de grootste vijf uitgeverijen – het eerste kwart – is het aandeel fictie belangrijker geworden, ten koste van non-fictie en kinderboeken. In het tweede kwart is dat juist andersom: het aandeel fictie is afgenomen terwijl non-fictie en kinderboeken juist zijn gegroeid. In de laatste twee kwarten bleef het portfolio nagenoeg gelijk.

De Monitor is te lezen op de site van KVB Boekwerk.

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen