Hoe rijker de doelgroep, des te beter het nieuws

Joshua Benton op Media van Morgen

Auteur: Jaap VersluisNieuwsmedia
voeg toe aan mijn kennisbank
Hoe rijker de doelgroep, des te beter het nieuws

Journalistiek is een speeltje aan het worden voor hoogopgeleide, witte mensen, die bereid zijn te betalen voor online content. Dat schept kansen maar creëert ook bedreigingen, zo werd duidelijk op het symposium Media voor Morgen, van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, donderdag in Amsterdam.

Volgens Joshua Benton, oprichter en directeur van het Amerikaanse Nieman Journalism Lab, is de grootste uitdaging binnen de journalistiek hoe de kloof gedicht kan worden tussen mensen die honger hebben naar meer duiding en degenen die vol wantrouwen zijn richting gevestigde media. In Amerika behelst de eerste groep zo’n 15 tot 25 procent van de bevolking; over het algemeen ‘white-collar’, eerder Democratisch dan Republikeins. Ze zijn ook eerder bereid de portemonnee te trekken voor digitale verhalen. Een krant als The New York Times weet hier optimaal van te profiteren, maar de plaatselijke krant van bijvoorbeeld Seattle niet; die blijft met hangen en wurgen in het oude verdienmodel hangen. Hoe rijker de doelgroep, des te beter het nieuws, zo schetste Benton deze ontwikkeling.


Deze informatie is exclusief voor leden

Onbeperkt toegang 

Je kunt alle artikelen van inct onbeperkt lezen en downloaden als pdf.
Aanmelden

Login

Je bent al lid en kunt alle artikelen van inct onbeperkt lezen en downloaden als pdf.
Login




Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen