De Telegraaf krijgt opfrisbeurt

28-09-2015Nieuwsmedia

Na een jaar is volgens de nieuwe hoofdredacteur Paul Jansen zijn krant, De Telegraaf,  toe aan een opfrisbeurt. Vandaag verschijnt deeerste nieuwe krant, tevens de 40.000ste  De Telegraaf. "Ik zet er met trots mijn handtekening onder." zegt Jansen.



Op de site van de krant vertelt Jansen meer over het hoe en waarom van deze opfrisbeurt: "Nieuws is de hele dag gratis op internet, het is instant-consumptie. In de krant maken we meer ruimte voor achtergrond, verdieping en de menselijke kant van het nieuws.
De Telegraaf is bij uitstek een krant die scoort bij grote gebeurtenissen. Die verslaan we als geen ander. Maar op nieuws-luwe dagen moeten we onze lezers ook weten te verrassen. Ik zie het als mijn taak de redactie nieuw elan te geven; brutaal en eigenwijs, maar ook optimistisch.


Dus natuurlijk agenderen we zelf, daar blinken we in uit, maar die grimmige ondertoon is passé. Onze facelift zal ook zichtbaar zijn, de indeling wordt logischer, vaste rubrieken op vaste pagina’s. Dat is een sterke wens van onze abonnees en ik luister graag naar de lezers die zichzelf als leden van De Telegraaffamilie beschouwen.

Als verslaggever heb ik 20 jaar vanaf de zijlijn naar dit proces gekeken en het voorzien van het nodige commentaar. Nu kijk ik met onze vormgevers mee naar wat een blauwe steunkleur doet, naar de uitstraling van een lettertype. De Telegraaf-cultuur zit er bij ons hele team zo in, dat we aan een half woord genoeg hebben. De chocoladeletter blijft, maar wel in maten en smaken. U heeft het vast al gezien: de openingskop is niet meer standaard in schreeuwerige hoofdletters. Die bewaren we voor als het echt moet.

Download artikel




Reageren