Ontwikkelingen in krantenland in kaart gebracht

29-09-2015Nieuwsmedia

De krantenwereld heeft het zwaar. De afgelopen vier jaar liep het totaal aantal betaalde print oplages terug van 3 miljoen naar zo’n 2,6 miljoen. De markt voor (gecombinerde) digitale krantenabonnementen nam echter in dezelfde periode fors toe – van nog geen 92.000 oplages in 2011 naar bijna 1,4 miljoen aan het einde van 2014. Dat blijkt uit een analyse van de research redactie van Consultancy.nl.



Wereldwijd was de papieren krantenindustrie afgelopen jaar goed voor een omzet van circa $154 miljard, blijkt uit cijfers van accountants- en advieskantoor PwC. De omzet van papieren kranten loopt volgens het Big Four kantoor al vijf achtereenvolgende jaren terug en ook voor 2015 verwachten de onderzoekers geen verbetering. Nederland kampt met eenzelfde dalende trend, zo laat bijvoorbeeld een recent onderzoek van Deloitte zien dat de waarde van de advertentiemarkt in het krantensegment met 30% terugliep tussen 2010 en 2014.

Lees verder op Consultancy.nl



Dwarsdenkers & Friskijkers

inct.spiratie 2015: voor uitgevers die het van een andere kant willen bekijken

www.inctspiratie.nl


 


Download artikel




Reageren